بلاگ

تفاوت ضدیخ بهران دی و ضدیخ بهران بهمن

تفاوت ضدیخ بهران دی و بهران بهمن

بین دو ضدیخ بهران دی و بهران بهمن تفاوتی هست؟ این سوال برای شما هم پیش آمده که ” خب جفتشون ضدیخ اند، حالا چه فرقی می‌کنه کدومو استفاده کنیم؟ ” در پاسخ به این سوال باید بگیم; بله هر دو ضد یخ هستند ولی در ادامه با بررسی کارکرد و ویژگی هر کدام متوجه تفاوت بین ضد یخ بهران دی و ضد یخ بهران بهمن می‌شویم.

 

ضدیخ بهران دی

ضد یخ بهران دی یک ضد یخ تولید شده توسط شرکت نفت بهران بوده. مواد تشکیل دهنده این محصول از پایه اتیلن گلیکول به همراه چندین افزودنی خاص است. از آنجا که اتیلن گلایکول خاصیت انتقال حرارت در بازه دمایی وسیعی را دارد، به عنوان یک مهارکننده ویژه برای محافظت از فلزات در برابر خوردگی اضافه می‌گردد. مهارکننده‌های خوردگی موجب استفاده این ضدیخ‌ها برای فلزات معمولی مانند فولاد کربن، مس و همچنین آلومینیوم می‌شوند.

ترکیب ضدیخ بهران دی با آب به صورت نصف نصف بوده. در واقع ضد یخ چیزی بیش از تنظیم دما است. زیرا باید  به جلوگیری از خوردگی نیز کمک کند. ضدیخ جهت کاهش نقطه انجماد مایع در سیستم خنک‌کننده و افزایش دمای جوش آب استفاده می‌شود. محلول ضد یخ، مانع جریان سیستم‌های خنک کننده شده. از تجمع یخ‌ها در شرایط آب‌وهوایی سرد جلوگیری می‌کند. از بروز هرگونه مشکل در گرمای بیش از حد نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. این محصول به عنوان خنک‌کننده در انواع خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین استفاده می‌شود.

 

ویژگی‌های ضد یخ بهران دی

شرکت نفت بهران، ضدیخ بهران دی را با ترکیب نیمی از اتیلن گلیکول با آب به وجود آورده. محدوده دمای قابل استفاده از این محصول، در بازه منفی 37 درجه سانتی‌گراد تا 109 درجه سانتی‎گراد تعریف شده است. علاوه بر مورد نام برده، از دیگر ویژگی‌های ضد یخ بهران دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از یخ زدگی موتور و قطعات موتور (رفع نقطه انجماد )
  • مورد استفاده در هر دو فصل (تابستان و زمستان)
  • افزایش نقطه جوش (مانع از جوشش آب)
  • مانع از بخار شدن در فصل گرم
  • پایداری شیمیایی مطلوب
ویژگی‌های ضد یخ بهران دی
بنر تماس با ما ورژن 7

مشخصه ضد یخ بهران دی

مهم‌ترین مشخصه‌ای که از ضد یخ بهران دی باید بدانید، ترکیب میزان 50/50 از مواد اولیه بوده. این محصول از کیفیت عالی برخوردار است. همچنین برای خنک کردن موتور ماشین‌های سنگین، نیمه سنگین و موتورهای دیزلی کارایی دارد. علاوه بر این بر طبق اطلاعات ثبت شده در دیتاشیت، میزان دانسیته یا همان چگالی ضد یخ بهران دی در دمای 15 درجه و بر طبق استاندارد دارای 1137 کیلوگرم بر متر مکعب است. همچنین میزان PH تقریبا خنثی 7.5 را داراست. یعنی به راحتی با آب مخلوط شده و عملکرد سو بر روی فلزات مختلف ندارد.

از دیگر مشخصات بارز این محصول، رنگ آن است. ضد یخ بهران دی آبی رنگ بوده. همچنین باید این نکته را درنظر داشته باشید که، شرکت نفت بهران این محصول را در مظروف‌های 20 و 208 لیتری به فروش می‌رساند. برای خرید مستقیم ضد یخ بهران دی با ما در ارتباط باشید.

 

ضدیخ بهران بهمن

شرکت نفت بهران ضدیخ دیگری با نام “ضدیخ بهران بهمن” دارد. ضد یخ بهران بهمن نیز همانند ضد یخ بهران دی محصولی با کیفیت و مرغوب است. پایه این محصول از اتیلن گلیکول و مواد افزودنی بوده و به دلیل موادی که دارد مطابقت بالایی با موتورهای بنزینی و دیزلی خودروهای سواری داراست. ضدیخ بهران بهمن در دستگاه برخی کارخانجات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالت کلی، ضدیخ تعادل دما را در سیستم خنک‌کننده نگه می‌دارد. خاصیت پاک‌کنندگی بالایی داشته و از تشکیل رسوب در رادیات و موتور خودرو خودداری می‌کند. ضدیخ بهران بهمن نیز از این ویژگی برخوردار است. همچنین دمایی بین بازه منفی 37 درجه سانتی‌گراد تا 109 درجه سانتی‎گراد را می‌تواند تحمل کند.

 

ویژگی‌های ضد یخ بهران بهمن

شرکت نفت بهران، یکی از برترین تولیدکنندگان روانکارهای داخلی است. این شرکت محصولات زیادی از جمله روغن صنعتی، روغن هیدرولیک، ضدیخ، گریس و … تولید می‌کند. ضدیخ بهران بهمن از محصولات بسیار پرفروش این شرکت بوده. زیرا مشکل بسیار بزرگی که در رادیاتورهای بدون ضدیخ به وجود می‌آید، رسوب بستن منافذ رادیاتور است. این محصول با کارایی بالا از رسوب گرفتگی منافذ جلوگیری کرده و گردش آب را بیشتر می‌کند. چند نمونه دیگر از ویژگی‌های ضد یخ بهران بهمن به شرح زیر است:

  • مناسب استفاده در تمامی فصول
  • جلوگیری از تخریب قطعات موتور
  • قابلیت اشتعال پذیری پایین
  • خنک‌سازی و انتقال حرارت در موتور
  • جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی بدنه موتور
  • محافظ قطعات فلزی و غیر فلزی سیستم‌های خنک کننده

 

مشخصه ضد یخ بهران بهمن

شاخص بارز ضدیخ بهران بهمن که آن را از بقیه متمایز می‌کند میزان دانسیته یا همان چگالی است. که در دمای 15 درجه و بر طبق استاندارد دارای 1115 کیلوگرم بر متر مکعب است. میزان PH این محصول مانند ضد یخ بهران دی، عدد 7.5 بوده. به این معنا که به راحتی با آب مخلوط شده و هنگام استفاده از قطعات فلزی محافظت می‌کند. بر اساس اطلاعات موجود در دیتاشیت، همانند محصول قبل، دارای نقطه انجماد منفی 37 درجه سانتی‌گراد و نقطه جوش 109 درجه سانتی‌گراد است.

مشخصه دیگر ضد یخ بهران بهمن، رنگ آن است. این محصول سبز رنگ بوده. این محصول توسط شرکت نفت بهران در ظرف‌های 1 و 4 و بشکه 208 لیتری به فروش می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشخصات ضد یخ بهران بهمن وارد صفحه محصول شوید.

 

تفاوت ضد یخ بهران دی با بهران بهمن

تا به اینجا با بررسی دو ضدیخ بهران دی و بهران بهمن متوجه شدیم، هر دو محصولی از شرکت نفت بهران هستند. این دو محصول، با کیفیت و مرغوب بوده. دارای پایداری عالی در برابر یخ زدگی و جوش آوردن آب رادیات خودرو هستند. در کنار تمامی این ویژگی‌ها موجب جلوگیری از تشکیل رسوب و زنگ زدگی روی بدنه موتور نیز می‌شوند.

اما با وجود تمام خاصیت‌های مشترک بین دو ضد یخ بهران دی و بهران بهمن، تفاوت‌هایی نیز دارند. در زیر به تفاوت این دو محصول اشاره شده است:

  1. کارایی: ضد یخ بهران دی برای خنک کردن موتور ماشین‌های سنگین، نیمه سنگین و موتورهای دیزلی کاربرد دارد. در صورتی‌که ضد یخ بهران بهمن قابل استفاده برای موتورهای بنزینی و دیزلی خودروهای سواری است.
  2. رنگ: ضدیخ بهران دی آبی رنگ بوده ولی ضدیخ بهران بهمن سبز رنگ است.
  3. مظروف: ضد یخ بهران دی در مظروف‌های 20 و 208 لیتری به فروش می‌رسد. اما ضد یخ بهران بهمن در مظروف‌های 1 و 4 و بشکه 208 لیتری تولید و فروخته می‌شود.
تفاوت ضد یخ بهران دی با بهران بهمن

نتیجه‌گیری

در این مقاله به مهم‌ترین و پرچالش‌ترین سوال در خصوص دو ضد یخ بهران دی و بهران بهمن پرداختیم. گرچه ترکیبات تشکیل دهنده هر دو مشابه یکدیگر است، اما تفاوت‌های جزیی دارند. به طور کلی، محدودیت فاصله بین نقطه انجماد آب (صفر درجه سانتی‌گراد) تا نقطه جوش (صد درجه سانتی‌گراد) باعث می‌شود آب به عنوان مایع خنک‌کننده کارایی داشته باشد. از طرفی قطعات آلومینیومی بدنه موتور در شرایط کارکرد موتور، به اندازه‌ای گرم می‌شوند که مشکل خوردگی به وجود می‌آید.

سیالات خنک‌کننده، معمولاً نه تنها از قطعات فلزی در برابر خوردگی محافظت می‌کنند، بلکه نقطه جوش آب را بالا برده و نقطه انجماد آن را نیز کاهش می‌دهند. این سیالات معمولاً ظرفیت انتقال حرارت آب را نیز افزایش می‌دهند. با شناخت تمام این عملکردها از ضد یخ بهران دی و ضد یخ بهران بهمن، تفاوت‌هایی در خصوص کاربرد، رنگ و مظروف وجود داشت که به آنها اشاره شد. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

این دو ضدیخ 3 تفاوت با یکدیگر دارند:

  • کارایی: ضد یخ بهران دی برای خنک کردن موتور ماشین‌های سنگین، نیمه سنگین و موتورهای دیزلی کاربرد دارد. در صورتی‌که ضد یخ بهران بهمن قابل استفاده برای موتورهای بنزینی و دیزلی خودروهای سواری است.
  • رنگ: ضدیخ بهران دی آبی رنگ بوده ولی ضدیخ بهران بهمن سبز رنگ است.
  • مظروف: ضد یخ بهران دی در مظروف‌های 20 و 208 لیتری به فروش می‌رسد. اما ضد یخ بهران بهمن در مظروف‌های 1 و 4 و بشکه 208 لیتری تولید و فروخته می‌شود.
  1. جلوگیری از یخ زدگی موتور و قطعات موتور (رفع نقطه انجماد )
  2. مورد استفاده در هر دو فصل (تابستان و زمستان)
  3. افزایش نقطه جوش (مانع از جوشش آب)
  4. مانع از بخار شدن در فصل گرم
  5. پایداری شیمیایی مطلوب
  1. مناسب استفاده در تمامی فصول
  2. جلوگیری از تخریب قطعات موتور
  3. قابلیت اشتعال پذیری پایین
  4. خنک‌سازی و انتقال حرارت در موتور
  5. جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی بدنه موتور
  6. محافظ قطعات فلزی و غیر فلزی سیستم‌های خنک کننده
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *