بلاگ

ترکیبات روغن هیدرولیک، روغن موتور و روغن دنده و واسکازین

ترکیبات روغن هیدرولیک، روغن موتور و روغن دنده و واسکازین

چقدر با ترکیبات روغن هیدرولیک، روغن موتور و روغن دنده و واسکازین آشنایی دارید؟ با درک نقش هریک از این 3 روغن نام برده و اطلاع از تفاوت استفاده آنها در قسمت‌های مختلف می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در این متن ما علاوه بر ذکر وظایف روغن هیدرولیک، روغن موتور و روغن دنده و واسکازین، اجزاء تشکیل دهنده آنها را نیز نام برده‌ایم.

 

روغن هیدرولیک چیست؟

نوع خاصی از روغن است که در سیستم‌های هیدرولیک برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. به عنوان انتقال دهنده نیرو از یک نقطه به نقطه دیگر عمل می‌کند. برای دیدن تمامی روغن‌های هیدرولیک وارد لینک شوید.

این روغن به روانکاری و خنک کردن قسمت‌های متحرک سیستم و همچنین محافظت از آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی کمک می‌کند. وظایف روغن هیدرولیک از جمله:

  • روغن کاری: قسمت‌های متحرک سیستم توسط این روغن روان شده و اصطکاک و سایش را کاهش می‌دهد.
  • انتقال حرارت: این روغن به دفع گرمای تولید شده توسط سیستم کمک می‌کند. در نتیجه موجب کاهش آسیب گرم شدن بیش از حد قطعات می‌شود.
  • عمر مهر و موم: روغن هیدرولیک به جلوگیری از نشت و افزایش عمر مهر و موم کمک می‌کند.
  • کنترل آلودگی: این روغن به عنوان یک فیلتر عمل می‎کند. برای جلوگیری از آسیب به سیستم، آلاینده‌ها را به دام می‌اندازد.

 

اجزا روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک به طور معمول از یک روغن پایه و مواد افزودنی مختلف تشکیل می‌شود که عملکرد آن را افزایش می‌دهد. در اینجا برخی از اجزای کلیدی روغن هیدرولیک و نقش آنها در سیستم‌های هیدرولیک آورده شده است:

  1. بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته (VII): چون سیستم‌های هیدرولیک تحت دماهای مختلف کار می‌کنند، افزودنی‌های VII به حفظ ویسکوزیته روغن در طیف وسیعی از دماها کمک کرده و از عملکرد روان سیستم اطمینان می‌دهند.
  2. دی آلکیل دی تیوفسفات روی (ZDDP): دی آلکیل دی تیوفسفات روی، نام یک افزودنی ضد سایش است. یک لایه محافظ بر روی سطوح فلزی تشکیل می‌دهد و باعث کاهش سایش و افزایش طول عمر سیستم می‌شود.
  3. افزودنی‌ ضد سایش: احتمال وجود افزودنی ضد سایش دیگری مانند دی تیوکاربامات در روغن‌های هیدرولیک علاوه بر ZDDP یا همان دی آلکیل دی تیوفسفات روی، وجود دارد.
  4. مواد شوینده و پراکنده: این افزودنی‌ها به جلوگیری از ایجاد آلودگی و تمیز نگه داشتن سیستم کمک می‌کنند.
  5. افزودنی‌ ضد کف: این افزودنی به کاهش کف و حفظ اثربخشی سیستم کمک می‌کند.
  6. بازدارنده‌ زنگ زدگی و خوردگی: این افزودنی به جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی و هرگونه آسیب سیستم کمک می‌کند.

 

روغن موتور چیست؟

روغن موتور رگ حیات وسیله نقلیه شماست. این روان‌کننده‌ای است که به موتور در جهت کار نرم و کارآمد کمک می‌کند. بدون روغن موتور، موتور شما گیر کرده و بی‌مصرف می‌شود. از ویژگی‌های حائز اهمیت روغن موتور می‌توان به کاهش اصطکاک و سایش موتور، کمک به انتقال گرما، تمیز نگه داشتن موتور و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات اشاره کرد. میخواهید بدانید چه محصولاتی در دسته روغن موتور قرار دارند؟ روی لینک بزنید.

باتوجه به وجود سه نوع مختلف روغن معدنی (روغن مینرال)، روغن مصنوعی یا روغن نیمه مصنوعی (اصطلاحا ترکیبی از روغن معدنی و مصنوعی) در ادامه بیایید باهم به بررسی انواع روغن موتور بپردازیم:

  • روغن موتور معدنی: این نوع روغن از نفت خام تهیه می‌شود. ارزان‌ترین گزینه بوده وعموما در موتور ماشین‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روغن موتور مصنوعی (سنتتیک): این نوع روغن از ترکیبات شیمیایی ساخته شده. به دلیل دوام بیشتر و محافظت دمایی بالاتر، عملکرد برتری نسبت به روغن‌های معدنی دارند. البته گران‌تر از روغن معدنی هستند.
  • روغن نیمه مصنوعی (نیمه سنتتیک): همانطور که در قبل نیز اشاره شد، این نوع روغن با ترکیبی از روغن‌های مصنوعی و معدنی به وجود آمده. برخی از مزایای روغن مصنوعی را دارد. در حالی که مقرون به صرفه‌تر از روغن کاملاً مصنوعی است.
روغن موتور چیست؟
بنر تماس با ما ورژن 7

اجزا روغن موتور

روغن موتور از اجزای متعددی تشکیل شده تا از موتور شما محافظت کنند. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این روغن از چه اجزایی ساخته شده که خودروی شما را روان می‌کند؟

  1. روغن پایه: کیفیت روغن پایه مهم است. زیرا روغن پایه در برابر دمای بالا، کاهش اصطکاک و محافظت از موتور نقش مهمی دارد.
  2. بسته‌های افزودنی: ترکیبی از مواد شیمیایی که به روغن پایه اضافه می‌شوند. افزودنی‌ها می‌توانند توانایی روغن برای جلوگیری از سایش موتور، کاهش رسوبات و بازده سوخت را بهبود بخشند.
  3. شوینده‌ها: شوینده‌ها با از بین بردن رسوبات و لجن‌ها، به تمیز نگه داشتن موتور کمک می‌کنند.
  4. پراکنده کننده‌ها: شبیه مواد شوینده هستند. اما به جای ته نشین کردن آلودگی، با پراکندگی کثیفی و زباله در سراسر روغن کار می‌کنند.
  5. عوامل ضد سایش: مواد افزودنی‌ای که از موتور در برابر سایش و تماس فلز با فلز محافظت می‌کنند.
  6. اصلاح کننده‌های اصطکاک: افزودنی‌هایی که اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش می‌دهند. بنابراین به بهبود بهره‌وری سوخت کمک می‌کنند.

 

روغن دنده و واسکازین چیست؟

روغن دنده روان‌کننده‌ای است که در گیربکس‌های خودرو و دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود. روغن دنده و واسکازین برای کاهش اصطکاک بین چرخ دنده‌ها و جلوگیری از سایش به کار گرفته می‌شوند. این به نوبه خود باعث افزایش کارایی و طول عمر گیربکس می‌گردد. دیدن محصولاتی که در دسته روغن دنده و واسکازین قرار دارند، در لینک فوق هست. کلیک کنید.

روغن دنده و واسکازین چیست؟

اجزا روغن دنده و واسکازین

روغن دنده و واسکازین تقریباً از ۳۰ درصد روغن پایه و ۷۰ درصد افزودنی‌ها تشکیل شده است. برخی از اجزای روغن دنده و واسکازین عبارتند از:

  1. روغن پایه: این روغن از مواد پایه اصلی مانند پارافین، نفت خام و … به وجود می‌آید.
  2. مواد افزودنی: شامل موادی مانند پایدارکننده‌ها، پاک کننده‌ها، ضد خوردگی‌ها، عوامل شستشو دهنده هستند.
  3. تغلیظ کننده: به منظور جلوگیری از افت فشار روغن در دنده‌ها و کاهش حرکت آزاد روغن در داخل موتور استفاده می‌شود.
  4. آنتی اکسیدان: برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی روی قطعات داخلی موتور و دنده‌ها استفاده می‌شود.
  5. شوینده‌ها: تمیز کننده‌ها به منظور حذف هرگونه مواد مضر از روغن دنده استفاده می‌شوند.

 

نتیجه‌گیری

چقدر از روغن هیدرولیک، روغن موتور و روغن دنده و واسکازین می‌دانستید؟ بعد از مطالعه دقیق این متن اطلاعات شما در خصوص این 3 روغن تکمیل شد؟ گفتنی است با شناخت ویژگی‌ها و اجزا تشکیل دهنده هر یک، به اهمیت هرچه بیشتر آنها پی‌می‌بریم.

هر یک از روغن‌های هیدرولیک، موتور، دنده و واسکازین نقش مهمی در تضمین عملکرد کارآمد و قابل اعتماد سیستم ایفا می‌کنند. بنابراین شناخت اجزا سازنده آنها می‌تواند به شما در انتخاب روغن مناسب برای سیستم خود کمک کند. هر کدام از این 3 روغن مورد نیاز باشد، اهمیت استفاده آنها را نمی‌توان نادیده گرفت.

سوالات متداول

نوع خاصی از روغن است که در سیستم‌های هیدرولیک برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. به عنوان انتقال دهنده نیرو از یک نقطه به نقطه دیگر عمل می‌کند. این روغن به روانکاری و خنک کردن قسمت‌های متحرک سیستم و همچنین محافظت از آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی کمک می‌کند.

روغن موتور رگ حیات وسیله نقلیه شماست. این روان‌کننده‌ای است که به موتور در جهت کار نرم و کارآمد کمک می‌کند. بدون روغن موتور، موتور شما گیر کرده و بی‌مصرف می‌شود. از ویژگی‌های حائز اهمیت روغن موتور می‌توان به کاهش اصطکاک و سایش موتور، کمک به انتقال گرما، تمیز نگه داشتن موتور و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات اشاره کرد.

روغن دنده روان‌کننده‌ای است که در گیربکس‌های خودرو و دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود. روغن دنده و واسکازین برای کاهش اصطکاک بین چرخ دنده‌ها و جلوگیری از سایش به کار گرفته می‌شوند. این به نوبه خود باعث افزایش کارایی و طول عمر گیربکس می‌گردد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *