بلاگ

طبقه‌بندی سطوح کیفیت API برای روغن دنده خودرو

سطح کیفیت API برای روغن دنده خودرو

تا حالا به کیفیت روغن دنده خریداری شده برای خودرو دقت کرده بودید؟ کیفیت روغن دنده مانند هر روان‌کننده دیگری، به چند دسته طبقه‌بندی می‌شود. روغن‌های دنده خودرو بیش از تصورتان اهمیت دارند. شما نمی‌توانید از هر روغن دنده قدیمی در یک برنامه دنده خودرو استفاده کنید. استفاده از روغن دنده مناسب منجر به جلوگیری از سایش بیش از حد و خرابی زودرس دنده می‌شود.

همانطور که انواع دنده‌های مورد استفاده در کاربردهای دنده خودرو متفاوت هستند، روان‌کننده‌های دنده مورد نیاز آنها نیز متفاوت است. قبل از بررسی 7 دسته از سطوح کیفیت API روغن دنده، ابتدا باید به توضیحات روغن دنده که معمولاً در استفاده روزانه از خودرو کاربرد دارد، نگاهی بیندازیم.

 

روغن دنده خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

سیستم‌های دنده‌ در خودروی شما در تماس با فلز زیادی قرار می‌گیرند که باعث گرما و فرسودگی می‌شود. روغن دنده با کاهش اصطکاک و انتقال گرما از آنها به محافظت از این قطعات متحرک کمک می‌کند. تعویض دوره‌ای روغن دنده ماشین شما یک تعمیر و نگهداری ضروری است، که نتیجه آن افزایش طول عمر ماشین و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه است.

روانکاری نامتناسب منجر به خوردگی، ساییدگی و سوراخ شدن اجزای مهم می‌گردد. روغن دنده، مخصوص استفاده در چرخ دنده‌ها فرموله شده است. 

ترکیبات روغن هیدرولیک، روغن موتور و روغن دنده و واسکازین
بیشتر بخوانید

از آنجا که روغن دنده، روغن موتور و روغن هیدورلیک از دسته روانکارهای پر کاربرد به شمار می‌آیند، در مقاله "ترکیبات روغن هیدرولیک، روغن موتور و روغن دنده و واسکازین" وظایف و کاربرد هریک را به اختصار بخوانید.

چقدر با ترکیبات روغن هیدرولیک، روغن موتور و روغن دنده و واسکازین آشنایی دارید؟ با درک نقش هریک از این 3 روغن نام برده و اطلاع از تفاوت استفاده آنها در قسمت‌های مختلف می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. 

روغن دنده خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟
بنر تماس با ما ورژن 7

سطح کیفیت API

API (موسسه نفت آمریکا) دسته‌بندی سطوح کیفیت را برای روغن دنده‌های سیستم‌های انتقال نیرو و محورها تعریف می‌کند. انتخاب یک روان‌کننده برای کاربردهای خاص مستلزم در نظر گرفتن دقیق شرایط عملیاتی و خصوصیات شیمیایی و فیزیکی روانکار است.

روغن‌های دنده توسط API با استفاده از حروف GL (مخفف Gear Lubricant) و سپس یک عدد برای شناسایی سطح عملکرد روغن طبقه‌بندی می‌شوند. API همچنین نام خدمات MT-1 را برای برخی از گیربکس‌های دستی غیرهمگام صادر کرده است. نام‌گذاری‌های خدمات روان‌کننده API برای گیربکس‌های دستی خودرو و محورها در زیر توضیح داده شده‌اند. تنها سه مورد از هفت نام خدمات روانکار دنده خودرو صادر شده توسط API در حال حاضر به دلیل تغییرات در رویه‌های توصیه شده سازندگان یا به دلیل در دسترس نبودن سخت‌افزار آزمایشی در حال استفاده هستند.

می‌دانستید روغن موتورهای دیزلی با بنزینی از لحاظ سطح کیفیتی با هم متفاوتند؟ در واقع موسسه نفت آمریکا (API) برای رتبه‌بندی سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی و بنزینی 2 گروه جداگانه در نظر گرفته.

سطوح کیفیت API برای روغن موتورهای دیزلی
بیشتر بخوانید

هر کدام را جداگانه در مقاله "API برای روغن موتورهای دیزلی" خواهید خواند.

می‌دانستید روغن موتورهای دیزلی با بنزینی از لحاظ سطح کیفیتی با هم متفاوتند؟ در واقع موسسه نفت آمریکا (API) برای رتبه‌بندی سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی و بنزینی 2 گروه جداگانه در نظر گرفته. رتبه‌بندی API یک راه عالی برای تعیین استفاده روغن موتور مناسب خودرو شما ارائه می‌دهد.

سطوح کیفیت API برای روغن موتورهای بنزینی
بیشتر بخوانید

مقاله "API برای روغن موتورهای بنزینی" نیز در فهم و درک بیشتر مطلب کمک زیادی به شما خواهد کرد.

کیفیت روغن موتورها دسته‌بندی خاصی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله. همانطور که هر روز شاهد رشد فناوری در موتور خودروها هستیم، سطح کیفیت و مواد افزودنی روغن موتورها نیز تغییرات زیادی داشته.

7 طبقه سطوح کیفیت روغن‌های دنده خودرو

نام‌گذاری‌های خدمات روان‌کننده API برای گیربکس‌های دستی خودرو و محورها در زیر توضیح داده شده‌اند. روغن‌های دنده توسط API با استفاده از حروف GL (مخفف Gear Lubricant) و سپس یک عدد برای شناسایی سطح عملکرد روغن طبقه‌بندی می‌شوند. API همچنین نام خدمات MT-1 را برای برخی از گیربکس های دستی غیرهمگام صادر کرده است.

7 طبقه سطوح کیفیت روغن‌های دنده خودرو

API GL-1

این نام روغن‌هایی است که برای گیربکس‌های دستی تحت شرایط کار ساده و ملایم در نظر گرفته شده. برای بهبود ویژگی‌های این روان‌کننده‌ها، ممکن است بازدارنده‌های زنگ و اکسیداسیون، عوامل ضد کف و کاهنده‌های ریزش اضافه شوند. برای مشاهده قیمت و خرید انواع روغن ضد زنگ نیز از طریق لینک مربوطه اقدام کنید.

روان‌کننده‌های API GL-1 معمولاً برای اکثر گیربکس‌های دستی خودروهای سواری مناسب نیستند. با این حال، این روغن ممکن است به طور رضایت بخشی در برخی از گیربکس‌های دستی کامیون و تراکتور استفاده شود.

 

API GL-2

برای محورهای چرخ دنده مارپیچی خودرو که تحت بار، دما و سرعت بالا و یا همراه با لغزش (شرایط کاری سنگین‌تر) در حرکتند، مناسب است. این نوع روغن‌ حاوی بهبود دهنده‌های ضد سایش برای محافظت از چرخ دنده‌های مخروطی طراحی شده.

 

API GL-3

متناسب گیربکس‌های دستی، محورهای اریب مارپیچی و دنده‌های مخروطی در نظر گرفته شده است. این روغن با وجود ماده افزودنی فشار بالا (EP) در سرعت و بار زیاد کارایی خود را حفظ می‌کند.

 

API GL-4

این روغن مناسب برای جعبه دنده‌های دستی بسیاری از خودروهای سبک و سنگین بوده. همچنین قابل استفاده در شرایط سخت حرکت‌های لغزشی و بار، یا محورهایی با دنده‌های هیپوئیدی ​​است.

 

API GL-5

این روغن با مقدار بیشتری افزودنی EP، مناسب برای روانکاری دنده‌های سوپر هیپوئید و دیفرانسیل خودروهای سنگین و سبک است. مقاومت بسیار زیاد تحت شرایط سخت ترکیبی مختلف از سرعت بالا / بار ضربه‌ای، سرعت کم / شرایط با گشتاور بالا. لیست قیمت محصولات روغن موتور دیزلی نیز در این صفحه قابل مشاهده است.

 

API GL-6

روغن دنده مخصوص نوع خاصی دنده هیپوئید که هم اکنون کمتر ساخته شده و خارج از رده است. مناسب برای استفاده در سرعت‌های بالا و شرایط سخت.

 

API MT-1

روغنی برای گیربکس‌های دستی غیرهمگام استفاده شده در اتوبوس‌ها و کامیون‌های سنگین. قابل استفاده در شرایط سخت. حاوی مواد افزودنی پایدار کننده در برابر سایش، حرارت و مواد بازدارنده از تخریب واشرها. همچنین بسته به نیاز و شرایط کاربر، با ماده افزودنی EP یا بدون آن تولید می‌شود.

API MT-1 به الزامات عملکرد گیربکس‌های همگام شده پاسخ نمی‌دهد. از جمله گیربکس‌‎های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک، کوپلینگ‌‎های سیال، مبدل‌های گشتاور و گیربکس‌های تراکتور.

 

بهترین روغن دنده برای وسیله نقلیه من چیست؟

روغنی که در محافظت از چرخ دنده‌ها و یاتاقان‌ها در برابر سختی‌های ناشی از عملکرد شدید، عملکرد عالی داشته باشد. در برابر تجزیه و حرارت بالا مقاومت کند، از اسیدها جلوگیری کرده و مانعی برای جلوگیری از تماس فلز با فلز باشد. همچنین مصرف سوخت و عملکرد در هوای سرد را نیز بهبود بخشد. ویژگی‌های بیشتری که هر روغن دنده انتخابی باید شامل شود از جمله:

  • مقاومت بالا در برابر بار زیاد
  • کنترل حرارت
  • محافظ زنگ زدگی و خوردگی
  • کمک به کاهش دمای عملیاتی
  • عمر طولانی روغن، مهر و موم و تجهیزات

 

نتیجه‌‎گیری

روغن‌های دنده‌ای که برای بخش‌های صنعتی و تجاری عرضه می‌شوند، باید پاسخگو نیار عملکردهای مختلف در سیستم انتقال خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات با دقت بالا باشند. انتخاب روغن دنده مناسب نه تنها اصطکاک را در طول زمان به حداقل می‌رساند، بلکه قابلیت تحمل بار را به حداکثر رسانده و تحت فشار شدید به خوبی عمل می‌کند.

هنگام انتخاب روغن دنده متناسب با خودرو خود، باید سه عملکرد اصلی از جمله پایداری حرارتی، محافظت از گیربکس در فشار شدید و وجود افزودنی ضد زنگ، ضد اکسیداسیون یا ضد کف را در نظر بگیرید.

 

منابع

API Classifications | Synergy Lubricant Solutions Limited

API Automotive Gear Oil Classifications OilChat#13

سوالات متداول

روغن‌های دنده توسط API با استفاده از حروف GL (مخفف Gear Lubricant) و سپس یک عدد برای شناسایی سطح عملکرد روغن طبقه‌بندی می‌شوند.

تفاوت اصلی بین روغن‌های دنده GL-4 و GL-5 در سطح افزودنی‌های فشار شدید (EP) است. افزودنی‌های EP به طور موثر از چرخ دنده ها با ایجاد یک لایه قربانی بر روی سطوح چرخ دنده محافظت می‎‌کنند. این افزودنی‌ها برای محافظت از چرخ دنده‌هایی که تحت بارهای سنگین و دمای شدید کار می‌کنند ضروری هستند.

روغن دنده GL-5 روان‌کننده‌های چند منظوره هستند. آنها از پایه پارافینیک ساخته شده‌اند و حاوی یک بسته افزودنی متعادل هستند تا حفاظت عمومی دنده و عمر روان‌کننده قابل قبول در بازار را فراهم کنند.

  • مقاومت بالا در برابر بار زیاد
  • کنترل حرارت
  • محافظ زنگ زدگی و خوردگی
  • کمک به کاهش دمای عملیاتی
  • عمر طولانی روغن، مهر و موم و تجهیزات
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *