بلاگ

منظور از NLGI و نمره گریس چیست؟

منظور از NLGI و نمره گریس چیست؟

در هنگام استفاده از گریس، اصطلاح NLGI و نمره گریس را شنیده‌اید؟ معنی این واژه را می‌دانید؟ وقتی نوبت به انتخاب روانکار مناسب برای ماشین‌آلات شما می‌رسد، درک استانداردهای صنعت بسیار مهم است. NLGI یکی از استانداردهای مهم در دنیای روان‌کننده‌هاست. اگر می‌خواهید منظور از NLGI، شاخص ویسکوزیته، درجه‌بندی گریس‌ها و روش نام‌گذاری گریس‌ها را بدانید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

 

NLGI به چه معناست؟

NLGI مخفف (National Lubricating Grease Institute) یا موسسه ملی گریس روان‌کننده، در سال 1933 تاسیس شد. این موسسه به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با هدف ترویج تحقیق، توسعه و آموزش در زمینه گریس‌ها به وجود آمد. هدف NLGI ایجاد و حفظ استانداردهای صنعتی برای گریس‌های روان‌کننده است.

این سازمان استانداردها و دستورالعمل‌هایی را برای صنعت گریس روانکاری ارائه می‌کند. NLGI مقیاسی را ایجاد کرده تا برای اندازه‌گیری قوام گریس از آن استفاده شود. این حرف بدان معناست که گریس‌ها از نظر قوام و سفتی همانند روغن‌ها با درجه‌هایی طبقه‌بندی می‌گردند. این طبقه‌بندی با اعدادی از 000 تا 6 دسته‌بندی می‌شود. NLGI 000 روان‌ترین و 6 NLGI سفت‌ترین گریس‌ها بر اساس آزمایش نفوذ پذیری است.

NLGI به چه معناست؟
بنر تماس با ما ورژن 7

شاخص ویسکوزیته

ویسکوزیته اندازه‌گیری مقاومت روان بودن است. ویسکوزیته برای گریس بسیار مهم است زیرا به اطمینان از حفظ خواص روانکاری گریس در طیف وسیعی از دماها کمک می‌کند. اینجاست که شاخص ویسکوزیته وارد عمل می‌شود. ویسکوزیته (VI) اندازه‌گیری میزان تغییر ویسکوزیته یک روان‌کننده با دما است. ضریب VI روانکار با دما تغییر می‌کند. به عنوان مثال اگر ویسکوزیته گریس با دما بیش از حد تغییر کند، می‌تواند منجر به روانکاری ضعیف شود. در اینصورت باعث سایش زودرس و آسیب به تجهیزات نیز می‌گردد. در واقع شاخص ویسکوزیته بالا در مقابل شاخص ویسکوزیته پایین گریس ترجیح داده می‌شود. زیرا خواص روان‌کنندگی خود را در محدوده دمایی وسیع‌تری حفظ می‌کند.

 

درجه‌بندی گریس‌ها

انجمن ملی گریس‌های روانکار (NLGI) نقش حیاتی در ایجاد و حفظ استانداردهای صنعتی برای گریس‌های روان‌کننده دارد. این موسسه استانداردهایی از جمله خواص فیزیکی گریس‌ها تا روش‌های آزمایش مورد استفاده برای ارزیابی آنها ارائه می‌دهد. این روش کمک زیادی به کسب اطمینان در خصوص انتخاب نوع مناسب گریس می‌کند. درجه‌بندی گریس‌ها بر مبنای قوام آنها از جانب انستیتوی ملی گریس‌های روانکار در آمریکا (National Lubricating Grease Institute) صورت می‌گیرد. قوام گریس را با اندازه‌گیری میزان نفوذپذیری آن می‌سنجند. در این طبقه‌بندی به هر گریس یک عدد ( 000 تا 6 ) داده می‌شود که میزان سفتی گریس را تعیین می‌کند.

برای تعیین میزان سفتی هر گریس، وزنه‌ای را از ارتفاع مشخص در داخل ظرف حاوی گریس رها می‌کنند و میزان نفوذ وزنه به داخل گریس در یک بازه زمانی مشخص را اندازه‌ می‌گیرند. این آزمایش در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد انجام می‌گیرد. هر چه مقدار نفوذ وزنه به داخل گریس کمتر باشد، گریس سفت‌تر بوده و شاخص NLGI آن بزرگ‌تر است. درجه‌بندی NLGI بر مبنای آزمون نفوذ پذیری مطابق با استانداردهای (ASTM D-217 ،D-2665 ،DIN 51818) به شرح زیر تعیین می‌شود:

درجه‌بندی گریس‌ها

روش نام‌گذاری گریس‌ها با استاندارد ISO 6743-9

نام‌گذاری گریس‌ها مطابق سیستم ISO به صورت زیر انجام می‌شود:

ISO-L-XZ1Z2Z3Z4-Z5

حروف ابتدایی L و X در این سیستم نام‌گذاری برای گریس‌ها همواره ثابت بوده و به ترتیب نشانه روانکار (Lubricant) و گریس هستند. هر کدام از حروف Z۱ تا Z۴ نیز توسط جداول مطابق شکل زیر تعیین می‌شوند:

روش نام‌گذاری گریس‌ها با استاندارد ISO 6743-9

Z۵ نیز بیانگر نمره گریس مطابق NLGI بوده که از 000 تا 6 متغیر است. همانطور که قبلاً اشاره شد، 000 بیانگر رقیق‌ترین نوع گریس و 6 بیانگر غلیظ‌ترین نوع گریس است. به عنوان مثال گریس ISO-L-XBFEB-000 گریسی است با مشخصات زیر:

  • حداقل دمای کاربرد B: معادل منفی 20 درجه سانتی‌گراد
  • حداکثر دمای کاربرد F: معادل مثبت 180 درجه سانتی‌گراد
  • با رفتار در حضور آب E: به معنی محافظت از زنگ زدگی
  • در برابر آب مقطر در محیط‌های مرطوب
  • با ادتیو EP
  • با نمره NLGI معادل 000

نمونه دیگر نام گریس با استفاده از استاندارد ISO 6743-9 آورده شده است:

L-XBCEB 2

  • در این مثال، “L” مخفف “گریس روان‌کننده” است. 
  • “XB” نشان می‌دهد که گریس با یک صابون لیتیوم غلیظ شده است. 
  • “CE” ویسکوزیته روغن پایه را نشان می‌دهد و “C” محدوده ویسکوزیته را در دمای 40 درجه سانتی‌گراد نشان می‌دهد. همچنین “E” نشان دهنده پایه استری روغن است. 
  • “B” نشان می‌دهد که حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل گریس بین 20- تا 90 درجه سانتی‌گراد است. 
  • در نهایت، “2” نشان می‌دهد که گریس پایداری مکانیکی خوبی دارد.

بنابراین، این گریس یک گریس غلیظ شده با صابون لیتیوم با روغن پایه استر، محدوده ویسکوزیته 100-149 میلی متر مربع بر ثانیه در دمای 40 درجه سانتی‌گراد، حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل گریس بین 20- تا 90 درجه سانتی‌گراد و پایداری مکانیکی خوب است.

اهمیت NLGI در صنعت روانکار

NLGI با ایجاد استانداردهای کیفیتی نقش مهمی در صنعت روانکاری ایفا می‌کند. این استانداردها به اطمینان از عملکرد کارآمد و ایمن تجهیزات کمک کرده و خطر خرابی و حوادث را کاهش می‌دهد. انتخاب درجه مناسب NLGI برای تجهیزات شما برای اطمینان از عملکرد مطلوب و طول عمر ضروری است. این انتخاب به عوامل مختلفی از جمله نوع تجهیزات، شرایط عملیاتی و توصیه‌های سازنده بستگی دارد.

کلام آخر

حال که به انتهای مقاله رسیدید، معنای NLGI، این واژه پرکاربرد و مورد استفاده در صنعت روانکاری را دانستید؟ در واقع ما درباره NLGI (موسسه ملی گریس روان‌کننده)، معنای این استاندارد برای گریس، شاخص ویسکوزیته، درجه‌بندی گریس‌ها و مهم‌ترین آن، روش نام‌گذاری گریس‌ها صحبت کردیم. هدف ما از نوشتن این متن درک شما از انواع مختلف دسته‌بندی گریس‌های NLGI بود. امیدواریم با درک صحیح مفهوم NLGI بتوانید محصولی متناسب با دستگاه‌های خود بیابید. چرا که کمک زیادی در جهت عملکرد و طول عمر مطلوب ماشین‌آلات صنعتی می‌کند.

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/NLGI_consistency_number

https://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity

سوالات متداول

NLGI موسسه ملی گریس روان‌کننده است که هدف آن ایجاد و حفظ استانداردهای صنعتی برای گریس‌هاست. در واقع این اصطلاح برای اندازه‌گیری کیفیت گریس به کار برده می‌شود.

NLGI 000 روان‌ترین و 6 NLGI سفت‌ترین گریس‌ها بر اساس آزمایش نفوذ‌پذیری است.

ویسکوزیته اندازه‌گیری مقاومت روان بودن است. ویسکوزیته برای گریس بسیار مهم است زیرا به اطمینان از حفظ خواص روانکاری گریس در طیف وسیعی از دماها کمک می‌کند.

بازگشت به لیست

1 نظر در “منظور از NLGI و نمره گریس چیست؟

  1. بهزاد رستمی گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله کامل و جامعی که ارائه کردید.واقعا مفید و کاربردی بود.
    خیلی مطالب مفیدی یاد گرفتم که مطمئنم حین کار ازشون استفاده میکنم. دم شما گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *