بلاگ

پیشگیری از آلودگی در روانکاری

پیشگیری از آلودگی در روانکاری

یک برنامه روانکاری موفق باید با پیشگیری از آلودگی شروع شود. اکثر مردم اذعان دارند که روانکارهای آلوده باعث سایش سریع، آسیب حرارتی، فرسودگی زودرس و خرابی فاجعه‌بار و به خطر انداختن سرمایه می‌شود که برای تداوم و پایداری کارخانه‌های تولید و فرآیند آنها بسیار مهم است. متأسفانه، به نظر نمی‌رسد این آگاهی به پیشگیری موثر از آلودگی تبدیل شود. پیشگیری از آلودگی به مدرک پیشرفته مهندسی یا تخصص در تریبولوژی نیاز ندارد. فقط کافی است کمی منطقی فکر کنید.  به نحوه خرید، دریافت، ذخیره و استقرار روان‌کننده‌ها در کارخانه یا تأسیسات خود بیندیشید. پتانسیل ایجاد آلودگی در هر یک از این مراحل چیست؟ اگر از هر کدام عبور کنید، متوجه خواهید شد که کجا و چرا آلودگی مشکل‌ساز می‌شود. در اینجا چند ایده برای شروع برنامه پیشگیرانه وجود دارد.

 

برنامه روغن‌کاری خود را ارزیابی کنید

در ارزیابی خود از هر مرحله از فرآیند کوشا باشید. چیزی را فرض نکنید. بسیاری از ما تصور می‌کنیم که فروشنده روان‌کننده ما به طور مداوم بهترین شیوه ها را دنبال می‌کند و روان‌کنندگی بدون آلودگی را تضمین می‌کند، اما باید درک کنیم که آنها تحت فشارهای رقابتی مشابهی هستند که هر یک از ما نیز در صنعت خود با آن روبرو هستیم. گاهی اوقات، این فشارها می‌تواند منجر به اقداماتی شود که احتمال آلودگی را افزایش دهد. همه ما می‌دانیم که ذخیره‌سازی، برچسب زدن و توزیع صحیح روان‌کننده‌ها برای حفظ و نگهداری دارایی‌های سرمایه‌ای ما بسیار مهم است، اما فشارهای تجاری اغلب باعث انحراف از بهترین شیوه ها می‌شود. کلید این ارزیابی اولیه، شناسایی همه مسائل موجود و بالقوه است، از تهیه تا دفع، که می‌تواند باعث آلودگی و/یا روان‌کاری روان‌کننده‌های ما شود.

 

هرگز روان‌کننده‌های آلوده را نپذیرید یا برای آن پولی پرداخت نکنید.

روان‌کننده‌های جدید، به ویژه روغن، اغلب کثیف‌ترین بخش کارخانه را تشکیل می‌دهند. ظروفی که فروشندگان برای روغن جدید استفاده می‌کنند اغلب از سفارشات قبلی بازیافت می‌شوند. استفاده مجدد از ظروف حجیم، معمولاً درام‌ها (بشکه) یا مخازن پلاستیکی، هم برای فروشنده و هم برای کاربر نهایی صرفه‌جویی در هزینه را به دنبال دارد، اما احتمال آلودگی را افزایش می‌دهد. تولیدکنندگان روان‌کننده و توزیع‌کنندگان آنها ملزم به اطمینان از تمیزی این ظروف بازیافتی یا روغن جدید موجود در آنها نیستند. مگر اینکه فروشنده بیان کند که روانکار استانداردهای پاکیزگی ISO را برآورده می‌کند یا به طور ضمنی بخشی از قرارداد خرید شما است، آگاه باشید احتمال آلودگی در این شرایط  زیاد است و شما اساساً برای روان‌کننده‌های آلوده هزینه پرداخت می‌کنید.

  برخی از فروشندگان در تمیز کردن و تغییر کاربری درام ها دقیق هستند، برخی دیگر اینطور نیستند. تجزیه و تحلیل‌های متعدد روان‌کننده‌های دریافتی تأیید کرده‌اند که درصد قابل‌توجهی از روان‌کننده‌های حجیم «جدید» در مقایسه با روغن‌هایی که ساعت‌ها در دستگاه‌های حیاتی شما کار کرده‌اند آلوده‌تر هستند. تنها راه برای اطمینان از اینکه روان کننده ورودی شما بدون آلاینده است، آزمایش آن است. اگر آلوده باشد، دو راه برای حل مشکل وجود دارد.

اول، هرگز روان‌کننده‌های آلوده را نپذیرید یا برای آن پولی پرداخت نکنید. اصرار کنید که فروشنده هزینه‌های اضافی فیلتراسیون داخلی را جایگزین یا بازپرداخت کند. فروشندگان به سرعت پیام را دریافت می‌کنند و شیوه‌های بازسازی و ذخیره‌سازی درام خود را بهبود می‌بخشند. اصرار داشته باشید که فروشنده گواهی پاکی هر روانکار فله‌ای را به عنوان بخشی از روند پذیرش دریافتی شما ارائه دهد. متناوباً می‌توانید همه روان‌کننده‌های فله ورودی را قبل از ذخیره‌سازی یا استقرار فیلتر کنید، اما این دیگر به معنی پیشگیری نیست بلکه کنترل است. به خاطر داشته باشید بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش، جلوگیری از ورود آلودگی به کارخانه شما است. فیلتر کردن تمام روان‌کننده‌های فله می‌تواند هزینه قابل توجه و تکراری باشد که با عدم پذیرش روان‌کننده‌های آلوده در وهله اول می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فیلتر کردن روانکارها نه تنها پتانسیل ایجاد آلاینده‌ها را دارند، بلکه می‌توانند مواد افزودنی را از روغن جدا کنند و روانکاری کلی آن را کاهش دهند. هنگام انتخاب درجه فیلتراسیون مورد استفاده برای حذف ذرات احتیاط کنید. به یاد داشته باشید، هنگام استفاده از فیلتراسیون مطلق، 99.9٪ ذرات برابر یا بیشتر از درجه میکرون از روان‌کننده پاک می شوند. اما مطمئن شوید این فیلتراسیون به بسته مواد افزودنی آسیبی وارد نمی‌کند.

روغن جدید لزوما تمیز نیست.
تشخیص و پیشگیری از آلودگی میکروبی در روانکار
بیشتر بخوانید

"تشخیص و پیشگیری از آلودگی میکروبی در روانکار" به تشخیص و چگونگی رفع آلودگی میکروبی در روانکار می‌پردازد.

اهداف تمیزی و خشکی را برای ماشین‌آلات حیاتی خود تعیین کنید. به یاد داشته باشید، رشد میکروب به طور بالقوه می تواند در سطوح آب > 500ppm رخ دهد. 

روان‌کننده‌های فله را به درستی ذخیره کنید

ایجاد فضایی با آب و هوای کنترل شده اغلب محدود و گران است. در نتیجه، برخی از تاسیسات روان‌کننده‌های عمده خود را در سوله‌های بدون قید و شرط، سازه‌هایی با سقف باز و سایر مکان‌های نامناسب ذخیره می‌کنند. از نقطه نظر قابلیت اطمینان دارایی، هزینه مالکیت و عمر مفید، این یک اشتباه جدی است و اغلب به این دلیل انجام می‌شود که تصمیم‌گیرندگان تاثیر بلندمدت تصمیمات خود را درک نمی‌کنند.

نگهداری روان‌کننده‌ها در محیط‌های غیر کنترل شده ، به ویژه در فضای باز، مستقیماً با اصول کنترل و پیشگیری از آلودگی مخالف است. روان‌کننده‌های فله منبع شناخته شده آلودگی هستند. به عنوان مثال، روان‌کننده‌های مبتنی بر نفت، رطوبت‌سنج هستند، به این معنی که رطوبت را از هوا جذب می‌کنند. این فرایند با تغییرات دما و رطوبت تشدید می‌شود. رطوبت، همراه با سایر ذرات معلق در هوا، از هر روزنه‌ای در مخازن ذخیره‌سازی عبور می‌کند و روان‌کننده حجیم را آلوده می‌سازد. برای جلوگیری از این آلودگی، روان‌کننده‌ها باید در محیطی نگهداری شوند که با حفظ خلوص هوا، رطوبت و دما، احتمال آلودگی را به حداقل برسانند. 

روش بهینه برای ذخیره و توزیع روان‌کننده‌های فله موضوع بحث‌های زیادی است. برخی استدلال می‌کنند که سیستم‌های ذخیره‌سازی ویژه با سیستم‌های نفوذ داخلی، تنفس و سیستم های تهویه ضروری هستند. برخی دیگر بر این باورند که درام‌های حجیم فروشنده، که در یک زاویه رو به پایین ذخیره می‌شوند و اگر مجهز به دریچه‌های توزیع باشند این خود کافی است.

مخازن به ندرت کاملاً پر می‌شوند و فضای بالای سطح روان‌کننده که به عنوان سرفصل شناخته می‌شود، محل پرورش آلاینده‌ها است. غبار روغن، خاک بلعیده شده و بخار آب بر اساس شرایط محیطی همیشه وجود دارند و آلودگی در روان‌کننده را ایجاد می‌کنند.

بخار آب فضای سرفصل و آب معلق در روان‌کننده به طور مداوم به دنبال تعادل هستند. اگر جذب رطوبت به حداقل برسد، آب آزاد موجود در روان کننده به فضای سرفصل تبخیر می‌شود و خواص روان‌کننده را بهبود می‌بخشد. متأسفانه، زمانی که جذب رطوبت کنترل نشود، برعکس این اتفاق می‌افتد و روان‌کننده حتی بیشتر با آب آلوده می‌شود.

  تصمیم نهایی ذخیره‌سازی بر اساس هزینه و فایده است. اگر حجم بالایی از روان‌کننده‌ها استفاده شود، سرمایه‌گذاری در یک سیستم سفارشی تضمین می‌شود. اما، برای اکثر کارخانه‌های کوچک تا متوسط، استفاده صحیح از درام‌های فروشنده کافی است.

بنر تماس با ما ورژن 7
روانکار را به درستی ذخیره کنید

روان‌کننده‌های فله را به طور دقیق توزیع کنید

استفاده مجدد داخلی از ظروف نگهداری با برچسب‌گذاری نامناسب از دیگر منابع آلودگی است. اکثر کارخانه ها از پنج تا پانزده روان‌کننده مختلف برای محافظت و حفظ دارایی‌های خود استفاده می‌کنند، بنابراین، یک روش استاندارد، استفاده و برچسب زدن ظروف ذخیره‌سازی برای پیشگیری موثر از آلودگی و اطمینان از استفاده از روان‌کننده‌های مناسب برای هر کاربرد اساسی است.

 متأسفانه، کارخانه‌های زیادی در این زمینه با مشکل و بی نظمی‌هایی رو به رو هستند. سفارشات کاری آنها، که فرآیند روانکاری را هدایت می‌کند، فاقد شناسایی دقیق روش روانکاری و کاربرد مناسب است و به طور تصادفی از ظروف، شیلنگ‌ها و سایر لوازم پرکننده مجدد استفاده می‌کنند. در این شرایط، روانکاری به عنوان یک قدم بعدی تلقی می شود تا یک نیاز اساسی برای نگهداری.

 

  کلام آخر 

در نهایت، از بین بردن آلودگی روان‌کننده یک موضوع انتخابی است. به خاطر داشته باشید پیشگیری از آلودگی علم موشکی نیست. فقط نیاز به تلاش اولیه و ضروری برای درک کامل منابع احتمالی آلودگی و استفاده از عقل سلیم و کمی منطق برای از بین بردن احتمال آلودگی دارد.

 

منبع

Mobley, K. (2023) Lubrication Contamination Prevention | Machinery lubrication. https://www.machinerylubrication.com/Read/32425/lubrication-contamination-prevention.

سوالات متداول

رایج‌ترین انواع آلودگی عبارتند از: آلودگی ذرات (کثیفی، ذرات فلزی و سایر زباله‌ها)، آلودگی آب (رطوبت، تراکم، یا آب فرآیند)، آلودگی شیمیایی (مواد شیمیایی فرآیند، گازها یا سایر روان‌کننده‌ها) و تخریب حرارتی.

برای جلوگیری از آلودگی آب، روان‌کننده‌ها را در محل خشک و دور از منابع رطوبت نگهداری کنید. برای نگهداری فله از هواکش‌های خشک‌کن یا ظروف در بسته استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که مهر و موم تجهیزات در شرایط خوبی هستند تا از نفوذ رطوبت جلوگیری شود. علاوه بر این، نظارت بر وضعیت روان‌کننده به طور منظم به تشخیص زودهنگام آلودگی آب کمک می‌کند.

بله، زمانی که انواع مختلف روان‌کننده‌ها مخلوط می‌شوند، آلودگی متقاطع ممکن است رخ دهد. این مشکل می‌تواند از طریق استفاده از تجهیزات مشترک مانند پمپ‌ها، شیلنگ‌ها یا قیف‌ها برای روان‌کننده‌های مختلف اتفاق بیفتد. جلوگیری از آلودگی متقابل شامل استفاده از تجهیزات توزیع اختصاصی برای هر نوع روانکار و برچسب زدن واضح روانکارها و تجهیزات توزیع مربوطه آنها است.

فیلتراسیون آلاینده‌های ذرات را از روان‌کننده‌ها حذف می‌کند، و اطمینان حاصل می‌دهد که آنها خواص حفاظتی و عملکردی خود را حفظ می‌کنند. سیستم های فیلتراسیون با کیفیت بالا می‌توانند با رعایت استانداردهای پاکیزگی، عمر روان‌کننده و تجهیزات را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

 تجزیه و تحلیل منظم به تشخیص زودهنگام آلودگی و تخریب کمک می‌کند و امکان اقدامات اصلاحی به موقع را فراهم می‌سازد. تجزیه و تحلیل می‌تواند انواع و منابع آلودگی را شناسایی کند و شما را قادر می‌سازد تا شیوه‌های نگهداری را تنظیم کرده و اقدامات کنترل آلودگی را بهبود بخشید.

آموزش پرسنل در مورد شیوه‌های صحیح روغن‌کاری، آگاهی از آلودگی و اهمیت پاکیزگی می‌تواند خطر آلودگی روانکار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کارکنان آگاه به احتمال زیاد از بهترین شیوه‌ها برای جابجایی، ذخیره‌سازی و استفاده از روان‌کننده‌ها پیروی می‌کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *