بلاگ

بهترین جایگزین ضد یخ

بهترین جایگزین ضد یخ

مایع خنک‌کننده موتور چیست؟ چه فرقی با ضدیخ دارد؟ مایع خنک‌کننده یکی از مواد اساسی در صنعت خودرو است که برای جلوگیری از یخ‌زدگی و آلودگی سرمایشگرها، رادیاتور و قطعات دیگر خودروها استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از افزایش دمای موتور و حفظ دمای بهینه در آن استفاده می‌شود. این مایع علاوه بر خنک کردن موتور، از خوردگی و رسوب‌گذاری در داخل سیستم خنک‌کننده نیز جلوگیری می‌کند. اما مهم‌ترین سوال اینجاست. مایع خنک‌کننده موتور از چه ترکیباتی تشکیل شده؟

 

مواد تشکیل‌دهنده مایع خنک‌کننده

ضدیخ (antifreeze) یکی از اجزای مایع خنک‌کننده موتور است. در واقع یک افزودنی به مایع خنک‌کننده موتور به حساب می‌آید. ضدیخ در واقع میزان دمای خنک‌کننده را پایدار کرده و در دمای پایین، جلوی یخ زدگی را می‌گیرد. یکی دیگر از اجزا مایع خنک‌کننده آب است. زیرا آب بهترین گزینه‌ برای دفع گرماست. در واقع آب و ضدیخ دو ماده اصلی تشکیل‌دهنده مایع خنک‌کننده موتور هستند.

آب و ضدیخ در کنار هم عملکرد بسیار خوبی دارند. آب برای دفع گرمای عادی موتور مناسب است. ضدیخ نیز در مقایسه با آب، دمای جوش بالاتر و دمای انجماد پایین‌تری دارد. یعنی دیرتر از آب به جوش می‌آید و دیرتر از آب منجمد می‌شود. البته در گذشته، برای انتقال حرارت موتور به رادیاتور بیشتر از آب خالص استفاده می‌شد. اما چون آب خالص در دمای صفر درجه یخ می‌زند و در دمای صد درجه به جوش می‌آید، در سرما و گرمای شدید کارایی نداشت. همچنین به ایجاد خوردگی در بعضی از اجزای فلزی منجر می‌شد. به‌ همین علت بعدها ترکیبی از آب و ضدیخ جایگزین آن شد. پس نه آب و نه ضدیخ، هیچ‌یک بدون دیگری نمی‌توانند خنک‌کننده کارآمدی باشند.

مواد تشکیل‌دهنده مایع خنک‌کننده
بنر تماس با ما ورژن 7

تفاوت مایع خنک‌کننده موتور و ضدیخ چیست؟

بسیاری از مردم به مایع‌ خنک‌کننده، ضدیخ می‌گویند اما ضدیخ یکی از اجزای مایع خنک‌کننده موتور بوده و ماده اصلی بعدی، نیز آب است. مایع خنک‌کننده موتور یک راهکار کامل است. نه تنها از یخ زدگی جلوگیری کرده، بلکه دمای موتور را نیز حفظ می‌کند. همچنین مانع از زنگ‌زدگی و رسوب در سیستم خنک‌کننده شده و کارایی موتور را افزایش می‌دهد. ترکیب مایع خنک‌کننده استاندارد برای بسیاری خودروها ۵۰ درصد مایع خنک‌کننده و ۵۰ درصد آب است.

 

چگونگی انتخاب مایع خنک‌کننده مناسب

در هنگام انتخاب مایع خنک‌کننده مناسب، مهم است که نوع موتور و شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که خودرو در آن قرار دارد، در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است رهنمودهای سازنده خودرو و مکانیک را دنبال کنید. لازم به ذکر است که ترکیب انواع مختلف مایع خنک‌کننده می‌تواند سبب آسیب به موتور شود. همچنین پیشنهاد می‌شود قبل از اضافه کردن مایع خنک‌کننده جدید، سیستم خنک‌کننده را شستشو دهید. تا از هر گونه ذرات و آلاینده‌های موجود پاک شود. این اقدام، به حفظ عملکرد بهینه و جلوگیری از هر گونه آسیب به موتور کمک می‌کند.

 

مزایای استفاده از مایع خنک‌کننده

استفاده از مایع خنک‌کننده مناسب می‌تواند از گرم شدن اضافی موتور، جلوگیری کند. زیرا ممکن است منجر به آسیب موتور شود. همچنین این مایع، از زنگ‌زدگی و رسوب در سیستم خنک‌کننده خودداری می‌کند. مایع خنک‌کننده همچنین، کارایی موتور را بهبود بخشیده و باعث می‌شود موتور به صورت صاف و با کارایی بیشتری عمل کند.

با استفاده از مایع خنک‌کننده مناسب می‌توانید عمر موتور خود را افزایش دهید و از هزینه‌های گزاف تعمیرات جلوگیری کنید. در بازار ایران ضد یخ‌های پرفروشی در نام‌های تجاری مختلف وجود دارد.

تفاوت ضدیخ بهران دی و بهران بهمن
بیشتر بخوانید

امیدواریم مطالعه مقاله "تفاوت ضدیخ بهران دی و ضدیخ بهران بهمن" کمک‌کننده باشد.

بین دو ضدیخ بهران دی و بهران بهمن تفاوتی هست؟ این سوال برای شما هم پیش آمده که ” خب جفتشون ضدیخ اند، حالا چه فرقی می‌کنه کدومو استفاده کنیم؟

سه ضد یخ پرمصرف و پرفروش در ایران
بیشتر بخوانید

مقاله "سه ضد یخ پرمصرف و پرفروش در ایران" اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، قصد داریم به مهم‌ترین دغدغه رانندگان یعنی انتخاب ضد یخ خوب اشاره کنیم. مهم ترین استفاده ضد یخ در روزهای سرد زمستان است. همچنین در فصول گرم سال نیز می‌تواند از خوردگی قطعات و جوش آوردن جلوگیری به عمل آورد.

مزایای استفاده از مایع خنک‌کننده

آیا می‌توانم به جای ضد یخ یا مایع خنک‌کننده از گزینه دیگری استفاده کنم؟

خیر، شما نباید چیز دیگری به جز ضد یخ یا مایع خنک‌کننده در رادیاتور خودرو خود استفاده کنید. ضد یخ یا مایع خنک‌‎کننده به طور خاص برای تنظیم دمای موتور خودروی شما، جلوگیری از یخ‌زدگی در دماهای سرد و مقابله با خوردگی طراحی شده. استفاده از سایر مایعات یا مواد مانند آب، ممکن است خطرناک باشد و باعث ایجاد صدمات به موتور شود.

از آنجا که آب ویژگی‌های مشابه ضد یخ یا مایع خنک‌کننده را ندارد، احتمال یخ زدن در دماهای سرد بسیار است. در نتیجه ترکیدن موتور اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، آب ممکن است باعث خوردگی و زنگ زدگی موتور شما در طول زمان شود. همیشه از ضد یخ یا مایع خنک‌کننده با کیفیت بالا که توسط سازنده خودرو شما توصیه شده استفاده کنید. همچنین دستورالعمل‌های سازنده را برای تعویض و نگهداری مایع خنک‌کننده جدی بگیرید.

 

چند وقت یکبار باید ضدیخ رادیاتور ماشینم را عوض کنم؟

توصیه می‌شود که مایع خنک‌کننده موتور خودرو حداقل یک بار در سال یا هر ۲۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ کیلومتر (بسته به شرایط) تعویض شود. مدت زمان دقیق بسته به نوع ضد یخ یا مایع خنک‌کننده استفاده شده، همچنین ساخت و مدل خودرو ممکن است متفاوت باشد.

در طول زمان مواد افزودنی و مهارکننده خوردگی در ضد یخ یا مایع خنک‌کننده ممکن است خراب شوند. این خرابی موجب تاثیر کمتر در تنظیم دمای موتور شما و مقابله با خوردگی دارد. به علاوه به مرور زمان، مایع خنک‌کننده آلوده شده و می‌تواند رادیاتور شما را مسدود کند و به کارایی آن آسیب برساند. تعویض منظم مایع خنک‌کننده یا ضد یخ در رادیاتور خودروی شما می‌تواند به جلوگیری از افزایش دما، افزایش عمر موتور و بهبود عملکرد کلی خودروی شما کمک کند.

 

نتیجه‌گیری

تفاوت مایع خنک‌کننده موتور و ضدیخ را دانستید؟ در این مقاله، علاوه بر بررسی تفاوت میان خنک‌کننده موتور و ضدیخ، نقش مایع خنک‌کننده در سیستم خنک‌کنندگی خودرو، تفاوت آن با ضدیخ، چگونگی انتخاب مایع خنک‌کننده و مدت زمان تعویض ضدیخ بررسی شد. به طور کلی، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و حفظ عمر مفید موتور، بهتر است همیشه از ضدیخ مناسب برای خودروی خود استفاده کنید و دستورالعمل‌های سازنده را رعایت کنید.

 

سوالات متداول

ضد یخ به حفظ دمای موتور در محدوده بهینه کمک می‌کند. همچنین از موتور در برابر خوردگی  و از یخ زدن یا جوشیدن مایع خنک‌کننده در شرایط شدید جلوگیری می‌کند.

فاصله توصیه شده برای تعویض ضدیخ بسته به نوع مایع خنک‌کننده و دستورالعمل سازنده خودرو متفاوت است. به طور کلی، توصیه می‌شود که مایع خنک‌کننده موتور خودرو حداقل یک بار در سال یا هر ۲۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ کیلومتر (بسته به شرایط) تعویض شود.

به طور کلی توصیه نمی‌شود که انواع یا مارک‌های مختلف ضد یخ را مخلوط کنید، زیرا این می‌تواند منجر به مشکلات سازگاری و کاهش عملکرد شود. به برند توصیه شده برای وسیله نقلیه خود پایبند باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *