بلاگ

آنچه باید در مورد آنالیز روغن بدانید

آنچه باید در مورد آنالیز روغن بدانید

روغن روانکار همانند خون برای ماشین‌آلات حیاتی است. دقیقاً مانند پزشکان که سلامت ما را با تجزیه و تحلیل خون ارزیابی می‌کنند، تجهیزات صنعتی نیز باید به همان شیوه کنترل شوند. علائم مزمن تجهیزات روانکاری شده به عنوان شاخص در نمونه‌های آنالیز روغن نشان داده می‌شود و اگر اصلاح نشود، می‌تواند منجر به تخریب تجهیزات و کاهش بهره‌وری شود. بنابراین، هدف یک برنامه تحلیل پیشگیرانه روغن، بررسی تغییرات تدریجی در خواص روانکار، آلاینده‌ها و بقایای سایش است به طوری که اقدامات اصلاحی را بتوان به شیوه‌ای کنترل شده و برنامه‌ریزی شده آغاز کرد.

مزایای آنالیز روغن عبارتند از:

  • عمر بهینه تجهیزات
  •  افزایش عمر روغن
  • کاهش زمان توقف
  • بهبود ایمنی
  • آگاهی زیست محیطی

در این مقاله با ما همراه باشید تا جزییات زیادی را در مورد آنالیز روغن، نمونه‌گیری، تست ‌‌های مورد استفاده در آن و تفسیر نتایج مرور کنیم. 

 

اهمیت آنالیز روغن 

تجزیه و تحلیل روغن با دو هدف اصلی به پرسنل تعمیر و نگهداری کمک می‌کند:

  • تعیین وضعیت فیزیکی و آلودگی روغن: کارایی روانکار می‌تواند با پایان یافتن طول عمر مفید روان‌کننده تحت تأثیر قرار گیرد یا ممکن است سطح آلودگی به نقطه‌ای رسیده باشد که نیاز به تخلیه و پرکردن مجدد وجود داشته باشد، مگر اینکه تصفیه کردن روغن فعلی یک گزینه منطقی و مقرون به صرفه باشد. هنگام صحبت در مورد آلاینده‌ها، هدف این است که وجود اجزای خارجی را تشخیص دهیم و بپرسیم که «آن‌ها چیستند؟ از کجا آمده‌اند؟ چگونه می‌توانم از ورود یا تولید بیشتر آن جلوگیری کنم؟» آلاینده‌ها به عنوان یک کاتالیزور برای سایش عمل می‌کنند. این زباله‌های سایش ایجاد شده بیشتر به عنوان یک کاتالیزور برای سایش قطعات اضافی عمل می‌کند. اگر چرخه شکسته نشود، سایش شتاب می‌گیرد و قابلیت سرویس‌دهی کاهش می‌یابد.
  • مانیتور سایش به منظور پیشگیری از وضعیت غیرعادی ماشین‌آلات: تجزیه و تحلیل آلاینده‌های ناشی از سایش به طور خاص با سلامت تجهیزات شما ارتباط دارد. همانطور که می‌دانید، وظیفه اصلی روان‌کننده جداسازی دو سطح از یکدیگر است که در حرکت نسبی با هم قرار دارند. با این حال، به طور کلی حفظ یک روان‌کننده که بتواند سطوح را کاملاً از یکدیگر جدا نگه دارد، غیر عملی است. بنابراین، تماس فلز با فلز حتی در تجهیزات پیشرفته امروزی نیز ممکن است رخ دهد. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که روانکاری مرزی همیشه در هنگام راه‌اندازی وجود دارد. در نقاط بحرانی در عملکرد دستگاه، زمان‌هایی وجود دارد که در آن مقداری سایش معمولی و یا غیرعادی ایجاد خواهد شد که مقدار آن به طراحی تجهیزات و اینکه آیا روغن‌کاری مناسبی دارد یا خیر، بستگی دارد.
اهداف کلی آنالیز روغن

تست‌های مورد استفاده در آنالیز روغن

آزمایش‌های زیر (بسته به کاربرد) برای تعیین تغییرات در خواص فیزیکی روغن، آلودگی روغن و بقایای سایش تجهیزات استفاده می‌شود:

  • بررسی ویسکوزیته توسط ASTM D 445: این تست برای تعیین ویسکوزیته سینماتیکی فرآورده‌های نفتی مایع استفاده می‌شود. ویسکوزیته سینماتیکی معیاری برای سنجش مقاومت سیال در برابر جریان تحت تأثیر گرانش است. این یک ویژگی مهم برای کاربردهای مختلف، از جمله شناسایی و کنترل کیفیت روغن‌های روان‌کننده است. نتایج ویسکوزیته می‌تواند تغییرات فیزیکی یا آلودگی توسط سایر مایعات را نشان دهد. 
  • اکسیداسیون توسط FTIR (طیف سنج مادون قرمز Fourier Transform Infrared Spectrometer): این روش محصولات جانبی مضر تخریب حرارتی را شناسایی می‌کند. اکسیداسیون در روغن‌کاری نشان‌دهنده یک تغییر فیزیکی است. 
  • نیتراسیون توسط FTIR: این تست محصولات جانبی مضر احتراق سوخت را شناسایی می‌کند. نیتراسیون یک تغییر فیزیکی در روان‌کننده فیزیکی است که شباهت زیادی با اکسیداسیون دارد. طی این فرایند شیمیایی یک گروه نیترو (-NO2) به یک مولکول وارد می‌شود.
  • تشخیص گلیکول توسط FTIR/ASTM D 2982: این روش برای شناسایی وجود اتیلن یا پروپیلن گلیکول، که اجزای رایج در فرمولاسیون ضدیخ هستند، همچنین در روغن‌های روان‌کننده استفاده می‌شود. وجود گلیکول‌ها در روغن‌های روان‌کننده احتمالا نشان‌دهنده آلودگی روانکار با مایع خنک‌کننده است که می‌تواند برای خواص روانکاری روغن مضر باشد.
  • تشخیص دوده توسط FTIR: از طیف‌سنجی فروسرخ (FTIR) می‌توان برای آنالیز دوده در مواد مختلف، از جمله محصولات احتراق، ذرات اگزوز دیزل و سایر نمونه‌های حاوی مواد کربنی استفاده کرد. FTIR یک تکنیک تحلیلی قدرتمند است که اطلاعاتی در مورد ترکیب شیمیایی یک نمونه بر اساس جذب نور مادون قرمز ارائه می‌دهد.
  • تشخیص آب توسط FTIR/Hot Plate/Karl Fisher ASTM D1744: تعیین میزان آب در نمونه‌های مایع اعم از روغن و سایر محصولات پتروشیمی با روش‌های مختلفی قابل انجام است. ASTM D1744 یک روش تست استاندارد است که از روش تیتراسیون کارل فیشر برای اندازه‌گیری محتوای آب در فرآورده‌های نفتی، روان‌کننده‌ها و سایر هیدروکربن‌ها استفاده می‌کند. این روش به طور گسترده‌ای برای تعیین دقیق محتوای آب پذیرفته شده است.
اهمیت خاصیت مقاومت در برابر آب
بیشتر بخوانید

"اهمیت خاصیت مقاومت در برابر آب" را به منظور درک تاثیرات آلایندگی آب در تجهیزات و روانکار بخوانید.

مهم نیست در چه صنعتی هستید، ویژگی‌های خاصی وجود دارد که در همه صنایع ثابت می‌ماند. یکی از آن‌ها خطر آلودگی آب است. آب یکی از آلاینده‌هایی است که می‌تواند بر هر بخش صنعتی، از معدن گرفته تا کشاورزی و حتی تولید مواد غذایی تاثیر بگذارد.

بنر تماس با ما ورژن 7
  • تعیین عدد کل اسید (TAN) توسط ASTM D 664: یک روش تست استاندارد است که توسط ASTM International برای تعیین تعداد اسید کل (TAN) فرآورده‌های نفتی توسعه یافته است. TAN معیاری از ترکیبات اسیدی موجود در نمونه است و به ویژه در ارزیابی اسیدیته روغن‌های روان‌کننده و سایر هیدروکربن‌های تصفیه شده مهم است. این آزمایش اطلاعاتی در مورد میزان اجزای اسیدی مانند اسیدهای آلی و آلاینده‌های اسیدی در فرآورده نفتی از جمله روانکارها ارائه می‌دهد.
  • رقیق‌سازی سوخت توسط گاز کروماتوگرافی: کروماتوگرافی گازی (GC) یک تکنیک متداول برای تجزیه و تحلیل ترکیب مخلوط‌های پیچیده، از جمله تعیین میزان رقت سوخت در روغن‌های روان‌کننده است. رقیق شدن سوخت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که سوخت نسوخته یا نیمه سوخته موتور با روغن روان‌کننده مخلوط شود و منجر به تغییراتی در خواص روغن شود. GC در جداسازی و تعیین کمیت اجزای منفرد در یک نمونه موثر است و این ویژگی آن را برای تجزیه و تحلیل رقت سوخت مناسب می‌کند.
  • آنالیز عنصری توسط ICP (پلاسمای جفت شده القایی طیف سنجی): طیف سنجی پلاسمای جفت القایی (ICP) یک تکنیک تحلیلی قدرتمند است که معمولاً برای تعیین غلظت عناصر مختلف در یک نمونه بخصوص در مایعات و سیالات استفاده می‌شود. ICP را می‌توان با انواع مختلفی از آشکارسازها، مانند طیف سنجی انتشار نوری (ICP-OES) یا طیف سنجی جرمی (ICP-MS)، برای دستیابی به حساسیت و دقت بالا جفت کرد. این روش افزودنی و هم فلزات سایشی را شناسایی می‌کند.
  • عدد پایه کل (TBN) توسط ASTM 4739: این روش برای تعیین عدد پایه کل (TBN) روغن‌های روان‌کننده استفاده می‌شود. در این روش میزان ظرفیت قلیایی بودن یک روغن اندازه‌گیری می‌شود که برای خنثی کردن محصولات اسیدی تشکیل شده در طی احتراق سوخت در موتورهای احتراق داخلی بسیار مهم است.
  • تعیین ذرات بر اساس استاندارد ایزو (ISO Particle Count): این روش اندازه و مقدار آلاینده‌های جامد را مشخص می‌کند. این استاندارد روشی را برای شمارش و بیان تعداد ذرات در سیال هیدرولیک (روغن هیدرولیک) در محدوده اندازه 4، 6 و 14 میکرومتر یا بزرگتر ارائه می‌دهد. شمارش ذرات ISO معمولاً در زمینه نظارت بر تمیزی سیالات، به ویژه برای سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود.

 

کیت آنالیز روغن چیست؟ 

یک کیت نمونه‌برداری آنالیز روغن باید شامل همه چیزهایی باشد که برای به دست آوردن نمونه نماینده از یک قطعه تجهیزات لازم است. به طور کلی، آزمایشگاهی که آنالیز را انجام می‌دهد، این کیت را با خدمات خود ارائه می‌کند. این کیت باید حاوی لوله یکبار مصرف، یک برچسب نمونه، ظرفی برای ارسال نمونه و یک بطری نمونه باشد. بررسی کنید که بطری موجود در کیت تمیز باشد. ابزارهایی که اغلب در کیت یافت نمی‌شوند عبارتند از یک پمپ نمونه‌برداری خلاء، یک آداپتور برای اتصال به پورت نمونه و یک بطری پاکسازی برای اهداف شستشو. این‌ها همه موارد ضروری هستند که باید در کیت داخلی خود نگه دارید. 

کیت تست آنالیز روغن دارای تجهیزاتی است که امکان تست در محل روغن‌های جدید و در حال سرویس را فراهم می‌کند. بسیاری از کیت‌ها می‌توانند داده‌های ارزشمندی در مورد پارامترهای کلیدی مانند ویسکوزیته، تعداد اسید، میزان رطوبت، آلودگی ذرات و آلاینده‌های ناشی از سایش ارائه دهند. قبل از ورود به کارخانه، همه روان‌کننده‌های جدید باید این آزمایش‌ها را همراه با آنالیز آزمایشگاهی انجام دهند. بر اساس نتایج بازرسی یا سایر فناوری‌های نگهداری مبتنی بر شرایط، یک کیت آنالیز روغن می‌تواند به سرعت وضعیت تجهیزات و روان‌کننده را آشکار کند. هر کیت باید در اتاق روغن نگه‌داری شود و حاوی دستگاه‌های آزمایشی، نوارهای تست عدد اسید/باز، تست‌کننده محتوای آب، هیدروکسید کلسیم و کیت تست پچ باشد. 

 

از کجا شروع کنیم؟

 درک اهمیت یک برنامه تحلیل پیشگیرانه روغن آسان است، اما دانستن اینکه از کجا باید شروع کرد اغلب می‌تواند بسیار دشوار باشد. اجازه ندهید مجموعه وسیعی از سخت افزار تجزیه و تحلیل و نتایج آزمایش شما را از شروع کار باز دارد. در اینجا یک فرآیند هفت مرحله‌ای ساده وجود دارد که می‌توانید برای شروع از آن استفاده کنید:

  • مرحله 1: تجهیزاتی که در کارخانه یا کارگاه شما ماموریت حیاتی انجام می‌دهد را شناسایی کنید. انجام آنالیز روغن روی هر سیستم روغن‌کاری شده‌ای ضروری نیست. برنامه های مهمی که در صورت تعطیلی غیر منتظره، تولید را به طور جدی به خطر می‌اندازند را شناسایی کنید.
  • مرحله 2: تجهیزات خود را ثبت کنید. مهم است که تجهیزات خود را به درستی در آزمایشگاه ثبت کنید. این روند نقش کلیدی در تشخیص زودهنگام مشکلات روان‌کننده یا تجهیزات ایفا می‌کند. نیازی نیست شما تصمیم بگیرید که کدام آزمایش برای یک برنامه خاص مناسب است زیرا آزمایشگاه قبلاً صفحات آزمایشی را برای برنامه‌های خاص ایجاد کرده است. شما تنها باید لیست مناسبی از تجهیزات خود داشته باشید.
  • مرحله 3: بهترین شیوه‌ها را ایجاد کنید. برای نمونه‌برداری از روغن در تجهیزات خود یک روش ثابت ایجاد کنید و پرسنل تعمیر و نگهداری خود را برای استفاده از این روش آموزش دهید. روش‌های نمونه‌گیری صحیح برای دریافتی مناسب از داده‌های تجزیه و تحلیل بسیار مهم است. این مرحله بسیار مهم اغلب توسط صاحبان صنایع به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شود.
  • مرحله 4: نمونه‌ها را مطابق بهترین روش خود بازیابی کنید و در اسرع وقت به آزمایشگاه ارسال کنید. نمونه‌هایی که کنار گذاشته می‌شوند ممکن است خراب شده و نتایج غیرنماینده‌ای ارائه دهند.
  • مرحله 5: تجزیه و تحلیل کامل به تعیین شرایط مناسب در سیستم شما کمک می‌کند. آزمایشگاه‌های عمومی ممکن است ایده بسیار خوبی از آنچه اندازه‌گیری می‌کنند داشته باشند، اما اغلب اطلاعات کمی در مورد فرمول‌بندی‌های خاص دارند و همیشه نمی‌دانند تفاوت‌هایی که می‌بینند مهم هستند یا خیر.
  • مرحله 6: تفسیر کنید. بررسی نتایج و تعیین اینکه در صورت وجود چه اقدامی مورد نیاز است، می تواند یک برنامه موفق را ایجاد یا منجر به شکست شود. در هر صورت، مهم است به یاد داشته باشید که یک هشدار لزوماً به معنای شکست قریب‌الوقوع نیست. به دنبال مشاوره در مورد نتایج به دست آمده و نمونه‌گیری مجدد برای تایید داده‌های فعلی باشید قبل از آن‌که بخواهید اقدامات اصلاحی گسترده‌ای انجام دهید.
  • مرحله 7: اقدام اصلاحی و مستندسازی انجام دهید. مثل همیشه، اسناد کلیدی برای دانستن اینکه کجا قرار دارید و به کجا می‌خواهید پیش روید مهم است. اقدامات اصلاحی حاصل از تجزیه و تحلیل روغن را همیشه مستند کرده و نگهداری کنید.  

 

چرا برنامه‌های نمونه‌گیری شکست می‌خورند؟

 وقتی برنامه‌های نمونه‌گیری با شکست مواجه می‌شوند، دلیل آن معمولاً یکی از پنج عامل اصلی زیر است: 

  •  عدم درک مناسب: دانستن اینکه از برنامه تجزیه و تحلیل خود چه انتظاری باید داشته باشید به تعیین واحدهای مناسب برای نمونه‌گیری و بهترین فرکانس‌های نمونه‌گیری کمک می‌کند. قبل از شروع یک برنامه نمونه‌برداری، توضیح اینکه چرا به یک برنامه نمونه‌برداری نیاز دارید و اینکه چگونه داده‌های آزمایشی با بهره‌وری تجهیزات شما ارتباط دارد، مفید خواهد بود.
  • فقدان دانش کافی در تفسیر نتایج: شناخت کافی تجهیزات برای ارتباط سریع بین نتایج تجزیه و تحلیل با عملکرد ذکر شده مورد آزمایش بسیار مهم است.
  • فقدان تعهد: باید تعهد متقابلی از سوی همه افراد وجود داشته باشد، از بالاترین سطوح مدیریت گرفته تا فردی که باید نمونه‌گیری را انجام دهد. برای موفقیت برنامه، همه طرفین باید مایل باشند که زمان و آموزش کافی را به برنامه اختصاص دهند.
  • رویه و شیوه‌های نمونه‌گیری ضعیف: روش‌های نمونه‌گیری نامناسب باعث نتایج اشتباه می‌شود.
  • فرکانس‌های نمونه‌برداری نامنظم: نرم‌افزارهای زمان‌بندی روغن‌کاری و تجزیه و تحلیل روغن می‌توانند در پیاده‌سازی و ردیابی نمونه‌‌برداری‌های معمول کمک کنند.

 

هنگام بررسی گزارش آنالیز روغن به چه نکاتی توجه کنیم؟

به طور معمول، گزارش تجزیه و تحلیل روغن همراه با یک بخش خلاصه کتبی است که تلاش می‌کند نتایج و توصیه‌ها را به زبان ساده بیان کند. اما، از آنجایی که آزمایشگاه هرگز دستگاه را ندیده یا تاریخچه کامل آن را نمی‌داند، این اقدامات توصیه‌شده عمومی هستند و متناسب با شرایط فردی شما نیستند. بنابراین، این مسئولیت پرسنل کارخانه است که گزارش آزمایشگاه را دریافت کنند و بر اساس تمام ویژگی‌های خاص ماشین، محیط و کارهای اخیر روغن‌کاری انجام شده، اقدام مناسب را انجام دهند. به طور کلی در این گزارشات موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اطلاعات مربوط به نوع روغن و نوع ماشین را با دقت بخوانید و بررسی کنید.
  • ویسکوزیته اندازه‌گیری شده را بررسی کنید.
  • داده های سایش عنصری را تأیید کنید و با داده های مرجع مقایسه کنید. برای تطبیق عناصر با منبع احتمالی از یک اطلس مخصوص استفاده کنید.
  • داده های مربوط به افزودنی را بررسی کنید و با داده های مرجع مقایسه کنید. در این مورد نیز برای تطبیق عناصر با منبع احتمالی از یک اطلس مناسب استفاده کنید.
  • داده های آلودگی عنصری را به همراه تعداد ذرات بررسی کنید و با داده های مرجع مقایسه کنید. برای تطبیق عناصر با منبع احتمالی از یک اطلس مناسب استفاده کنید.
  • سطوح رطوبت/آب را بررسی کنید و با داده های مرجع مقایسه کنید.
  • عدد اسید و عدد پایه را بررسی کنید و با داده های مرجع مقایسه کنید.
  • سایر داده‌های آنالیز شده مانند سطوح اکسیداسیون FTIR، نقطه اشتعال، قابلیت دمولاسیون (به توانایی روغن برای جدا شدن از آب یا مقاومت در برابر امولسیون شدن اشاره دارد)، فروگرافی تحلیلی و غیره را بررسی کنید.
  • نتایج و توصیه‌های نوشته شده را با اطلاعات شناخته شده روغن و ماشین مقایسه کنید، مانند تغییرات اخیر در شرایط محیطی یا عملیاتی یا تغییرات مرتبط با فیلتراسیون اخیر روغن.
  • محدودیت‌های آلارم را مرور کنید و بر اساس اطلاعات جدید تنظیمات را انجام دهید.
تفسیر نتایج

چگونه داده‌های حاصل از تحلیل روغن را تفسیر کنیم؟

اولین چیزی که باید در گزارش تجزیه و تحلیل روغن بررسی شود، اطلاعات مربوط به تجهیزات و روان‌کننده اصلی است. درج این جزئیات به عهده مشتری است. بدون این اطلاعات، اثربخشی گزارش کاهش می‌یابد. دانستن اینکه روغن از کدام تجهیزات نمونه برداری شده است، بر توانایی شناسایی منابع بالقوه پارامترهای اندازه‌گیری شده، به ویژه ذرات سایش تأثیر می‌گذارد. اطلاعات روانکار می‌تواند یک خط پایه برای چندین پارامتر، مانند درجه ویسکوزیته مورد انتظار، مواد افزودنی فعال و سطوح تعداد اسید/باز ارائه دهد.

بخش بعدی گزارش آنالیز روغن که باید بررسی شود، تجزیه عنصری یا تجزیه FTIR است. این داده‌ها می‌تواند به شناسایی آلودگی، سایش فلزات و مواد افزودنی موجود در روغن کمک کند. این پارامترها بر حسب قسمت در میلیون (ppm) گزارش می‌شوند. برای مثال افزایش سیلیکون و آلومینیوم می‌تواند آلودگی گرد و غبار/خاک را به عنوان علت اصلی نشان دهد. یک توضیح احتمالی این است که وقتی کثیفی (سیلیکون) از یک منبع خارجی وارد روغن می‌شود، ساییدگی بدنه در داخل دستگاه اتفاق می‌افتد و باعث افزایش ضایعات سایش از جمله آلومینیوم، آهن و نیکل می‌شود. به خاطر داشته باشید که برای تجزیه و تحلیل روند، مهم است که نمونه‌ها با فرکانس مناسب و بدون وقفه گرفته شوند. 

داشتن یک پایه از داده‌های مرجع روانکار در ارزیابی اینکه کدام افزودنی‌ها و در چه سطوحی مورد انتظار هستند، بسیار مهم است. سپس این خطوط پایه به تعیین هرگونه کاهش قابل توجه در افزودنی‌های خاص کمک می‌کند. 

بخش «آزمایش‌های فیزیکی» یک گزارش جزئی در مورد ویسکوزیته در 40 درجه سانتی‌گراد و 100 درجه سانتی‌گراد به همراه شاخص ویسکوزیته و درصد آب ارائه می‌کند. برای روغن های صنعتی معمولی، اندازه‌گیری ویسکوزیته در 40 درجه سانتی‌گراد معمولا کافی است، زیرا این عدد با درجه ویسکوزیته ISO روغن مرتبط است. اگر شاخص ویسکوزیته باید محاسبه شود، مانند روغن موتور، آنگاه باید اندازه‌گیری‌های اضافی در ارتباط ویسکوزیته انجام و ارائه شود. 

آلودگی آب، که اغلب با آزمون کارل فیشر اندازه‌گیری می‌شود، به صورت درصد یا ppm ارائه می‌گردد. در حالی که انتظار می‌رود برخی از سیستم‌ها سطح آب بالایی داشته باشند (بیش از 10000 پی پی ام یا 10 درصد)، حد معمول هشدار برای اکثر تجهیزات بین 50 تا 300 پی پی ام است.

بخش “تست‌های اضافی” دو آزمایش نهایی را نشان می‌دهد: عدد اسید (AN) و توزیع اندازه ذرات (معروف به تعداد ذرات). تعداد اسید اغلب به طور قابل توجهی در نقطه‌ای افزایش می‌یابد. این نقطه ممکن است بهترین شاخص شما برای زمانی باشد که نشان می‌دهد روغن به سرعت در حال اکسید شدن است و باید تعویض شود.

بخش آخر گزارش آنالیز روغن معمولاً شامل نتایج مکتوب هر یک از چند نمونه آزمایشی نهایی همراه با توصیه‌هایی برای اقدامات ضروری است. به طور معمول، این توصیه‌ها به صورت دستی توسط پرسنل آزمایشگاه و بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مشتری و داده‌های جمع‌آوری شده در آزمایشگاه ارائه می‌شود. اگر توضیحی برای داده‌هایی که به صراحت توسط مشتری بیان نشده وجود ندارد، نتایج باید توسط کسانی که با تاریخچه شرایط محیطی و عملیاتی ماشین آشنا هستند، دوباره تفسیر شود. درک اطلاعات داده شده در اینجا بسیار مهم است. به یاد داشته باشید، همیشه برای هر مقدار اضافی که در گزارش ارائه شده توضیحی وجود دارد و باید علت اصلی آن بررسی شود.

 

کلام آخر

آنالیز روغن یک ابزار مفید، پیش‌بینی‌کننده و فعال است که می‌تواند به جلوگیری از خرابی تجهیزات، تعیین علت اصلی خرابی‌ها و یافتن مشکلات عملیاتی و آلودگی کمک موثری کند. به عبارتی کاربرد آن امکان تصمیم‌گیری پیشگیرانه و مبتنی بر داده را فراهم می‌کند که در نهایت منجر به اطمینان از عملکرد تجهیزات، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افزایش کارایی عملیاتی کلی می‌شود. نتایج تجزیه و تحلیل منظم و به خوبی تفسیر شده به یک برنامه تعمیر و نگهداری پیش‌بینی جامع کمک می‌کند و دیدی جامع از سلامت ماشین‌آلات ارائه می‌دهد.

 

منابع

  1. Fitch, “What is Oil Analysis? | Machinery Lubrication,” Machinery Lubrication, Aug. 29, 2022. Available: https://www.machinerylubrication.com/Read/29598/oil-analysis-report

سوالات متداول

بله، آنالیز روغن را می‌توان هم برای روغن‌های جدید و هم برای روغن‌های در حال استفاده اعمال کرد. برای روغن‌های جدید، به ایجاد داده‌های پایه کمک می‌کند، در حالی که برای روغن‌های حین سرویس، بینش‌هایی درباره وضعیت تجهیزات و سلامت روان‌کننده ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل موثر روغن می‌تواند منجر به استفاده بهینه از روان‌کننده و کاهش تولید روغن زباله شود. همچنین با نگهداری ماشین‌آلات در شرایط بهینه به بهره‌وری انرژی کمک می‌کند.

فرکانس آنالیز روغن به عواملی مانند نوع تجهیزات، شرایط عملیاتی و بحرانی بودن ماشین‌آلات بستگی دارد. اغلب در فواصل منظم، از ماهانه تا سالانه انجام می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *