بلاگ

تفاوت خمیر سیلیکونی و گریس سیلیکونی

تفاوت خمیر سیلیکونی و گریس سیلیکونی

گریس سیلیکون که گاهی گریس دی الکتریک نیز نامیده می‌شود، یک گریس ضد آب است که از ترکیب روغن سیلیکون با یک تغلیظ‌کننده ساخته می‌شود. معمولاً در فرمولاسیون آن از روغن سیلیکون پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS) و تغلیظ‌کننده فیوم سیلیکا استفاده می‌شود. با استفاده از این فرمول، گریس سیلیکون یک خمیر چسبناک سفید نیمه شفاف خواهد بود که خواص دقیق آن به نوع و نسبت اجزای آن بستگی دارد. بنابراین گریس‌های فرموله شده از روغن‌های سیلیکونی با تغلیظ‌کننده سیلیکا گاهی اوقات به عنوان خمیر سیلیکون شناخته می‌شوند تا آن‌ها را از گریس سیلیکونی ساخته شده با روغن سیلیکون و تغلیظ‌کننده صابون متمایز کنند. در بخش‌های پیش رو قصد داریم به تفاوت خمیر سیلیکونی و گریس سیلیکونی بپردازیم. 

روغن سیلیکون چیست؟
بیشتر بخوانید

"روغن سیلیکون چیست؟" اطلاعات بیشتری در مورد ساختار شیمیایی روغن سیلیکون به شما می‌دهد.

روغن سیلیکون نوعی پلیمر مصنوعی متشکل از اتم‌های سیلیکون، اکسیژن، کربن و هیدروژن است. این محصول به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد در حوزه‌های مختلف از صنعت گرفته تا پزشکی کاربرد دارد.

گریس سیلیکونی و یا خمیر سیلیکون چیست؟

گریس سیلیکون بر پایه روغن سیلیکونی است که با صابون لیتیوم غلیظ شده است. خمیر سیلیکون یک روغن سیلیکونی مبتنی بر پرکننده‌های بی اثر است. این نوع گریس و خمیر ضد آب هستند و سیالیت و عملکرد عالی را در محدوده دمایی وسیع ارائه می‌دهند.

گریس‌های سیلیکونی مخصوصاً زمانی مناسب هستند که خاصیت روانکاری نیاز به افزایش داشته باشد تا مشخصات مورد نیاز را برآورده کند. به عنوان مثال، در سطوح کم فشار، PDMS (پلی دی متیل سیلوکسان) یا روغن‌های متیل فنیل غیر واکنشی معمولاً با صابون‌های لیتیوم ترکیب می‌شوند و کارایی عالی را برای گریس‌های سیلیکونی ایجاد می‌کنند. این گریس‌های سیلیکونی با طراحی خاص، روانکاری واقعاً مؤثری را در هر دو شرایط دینامیک و استاتیک ارائه می‌دهند و ویسکوزیته خود را در طیف وسیعی از دماها حفظ می‌کنند.

گریس‌های سیلیکونی اغلب مشابه خمیرهای سیلیکونی در نظر گرفته می‌شوند. در حالی که گریس‌های سیلیکونی با صابون لیتیوم غلیظ می‌شوند، خمیرهای سیلیکونی با پراکندگی سیلیس در روغن‌های PDMS Polydimethylsiloxane با استفاده از عوامل تغلیظ‌کننده ساخته می‌شوند. مقادیر مختلفی سیلیس به ترکیب اضافه می‌شود تا ویسکوزیته آن تا حد لازم افزایش یابد. ساختار شیمیایی و ویژگی‌های فیزیکی خمیرهای سیلیکونی به دلیل ویژگی‌های چسبندگی و عدم چکه، آن را برای استفاده در سطوح غیر افقی مفید می‌کند. این خمیرها همچنین می‌توانند برای آب‌بندی، پوشش عایق الکتریکی، پوشش محافظ، آزادسازی قالب و حتی به عنوان روانکاری برای کاربردهایی با اصطکاک کم استفاده شوند.

ساختار گریس سیلیکونی و خمیر آن
بنر تماس با ما ورژن 7

خواص گریس سیلیکون

بیشتر گریس‌ها یا روان‌کننده‌ها از روغن هایی با پایه نفتی یا روغن‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند و معمولاً به یک زمینه کاربردی خاص اختصاص داده می‌شوند. با مجموعه وسیعی از محصولات موجود، مهندسان و مدیران تامین منابع در انتخاب نوع مناسب گریس مبتنی بر روغن و مواد افزودنی مورد نیاز با چالش‌های اساسی روبرو هستند. این جایی است که گریس سیلیکون انتخاب آنها را ساده می‌کند زیرا ترکیبات حاوی سیلیکون می‌توانند طیف گسترده ای از دماها، از 60- درجه سانتی‌گراد تا 300 درجه سانتی‌گراد را در شرایط مختلف فشار و بار تحمل کنند. گریس سیلیکون همچنین با مقاومت در برابر شستشوی آب، اتصالات الکتریکی ایمن را ارائه می‌دهد و حاوی هیچ گونه مواد پتروشیمی مضر و قابل اشتعال نیست، بنابراین امکان استفاده گسترده و ایمن را می‌دهد.

 

خواص خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون با قوام خمیری خود، تا حد زیادی تحت تأثیر تغییرات دما قرار نمی‌گیرد، بنابراین در محیط‌های بسیار متفاوت کارآمد است. همچنین، به دلیل مقاوم بودن و دافع بودن در برابر آب (و همچنین مقاومت در برابر اکسیداسیون)، لایه محافظ آن محافظت طولانی مدت در برابر انواع فشارهای جوی و تهاجمات را ارائه می‌دهد. علاوه بر این خمیر سیلیکون بی بو و دارای سطح سمیّت پایینی است. این محصول در برابر تشعشع بسیار مقاوم است و در تماس با مواد شیمیایی متعدد بی اثر عمل می‌کند. جالب است بدانید خمیر سیلیکونی مقاومت زیادی در برابر میکروارگانیسم‌ها دارد. سطح بالای چسبندگی آن به سطوح متعدد و خواص روان‌کنندگی عالی آن را برای قطعات متحرک ایده‌آل می‌کند. 

برای کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی، خمیر سیلیکون عایق الکتریکی مناسبی است که استحکام دی الکتریک بالا و گذردهی عالی را فراهم می‌کند، بنابراین سطح پایینی از ضریب تلفات را ایجاد می‌کند. ماندگاری عالی خمیر سیلیکونی اجازه می‌دهد تا خواص عملکردی قابل اعتماد خود را تا 12 ماه قبل از استفاده حفظ کند و پس از نصب، خواص محافظتی خود را برای چندین سال ادامه می‌دهد.

خمیرهای سیلیکونی برای تعداد تقریباً نامحدودی از فرآیندها، از جمله به عنوان روان‌کننده هم برای اهداف فنی و هم در کاربردهای تماس با مواد غذایی، و همچنین کمک به آب‌بندی برای قطعات متحرک و اتصالاتی که ممکن است به طور بالقوه نیاز به جداسازی یا آزادسازی داشته باشند، استفاده می‌شود. 

عمر قفسه‌ای بالای خمیر سیلیکونی

و اما 

گریس و خمیر سیلیکون هر دو نوعی روان‌کننده بر پایه سیلیکون هستند که معمولاً در کاربردهای مختلف مکانیکی و الکتریکی استفاده می‌شوند. گریس سیلیکون یک ماده غلیظ و چسبناک است که با روغن سیلیکون و یک عامل تغلیظ کننده فرموله شده است و خاصیت روانکاری و آب‌بندی عالی را ارائه می‌دهد. هم گریس و هم خمیر سیلیکون مقاومت زیادی در برابر دمای بالا دارند و در طولانی مدت اثرات خود را حفظ می‌کنند. بنابراین در بسیاری از صنایع برای اطمینان از عملکرد صاف و جلوگیری از سایش و پارگی زودرس مورد کاربرد قرار دارند. 

 

منابع

“What is a Silicone Grease? | Elkem.com,” Elkem.com. https://www.elkem.com/products/silicones/grease/

سوالات متداول

تفاوت اصلی در ترکیب و قوام آنها است. خمیر سیلیکون معمولاً حاوی روان‌کننده‌های جامد بیشتری است که در نتیجه بافتی ضخیم‌تر و خمیر مانند ایجاد می‌کند، در حالی که گریس سیلیکون دارای قوام نرم‌تر و ژل مانند با محتوای روغن سیلیکون بالاتر است.

خمیر سیلیکون اغلب در کاربردهایی استفاده می‌شود که به روان‌کننده ضخیم‌تر و چسبنده نیاز است. برای اجزایی مانند سطوح کشویی، واشرها و مناطقی که به یک لایه بادوام نیاز است، انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. 

گریس سیلیکون معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شود که پوشش سبک‌تر و یکنواخت‌تر لازم است. برای روانکاری درزگیرهای لاستیکی، حلقه‌های O، اتصالات الکتریکی و مناطقی که لایه نازک‌تری از روانکاری ترجیح داده می‌شود، مناسب است.

خمیر سیلیکون و گریس سیلیکون هر دو به دلیل مقاومت در برابر درجه حرارت بالا شناخته شده‌اند. انتخاب بین آنها ممکن است به نیازهای خاص برنامه مانند ویسکوزیته و چسبندگی مورد نظر بستگی داشته باشد.

در حالی که آن‌ها شباهت‌های مشترکی دارند، بهتر است از هر محصول بر اساس هدف مورد نظر استفاده شود. خمیر سیلیکون برای کاربردهایی طراحی شده است که به روان‌کننده غلیظ‌تری نیاز است، در حالی که گریس سیلیکون برای پوشش‌های سبک تر و یکنواخت‌تر طراحی شده است.

بله، خمیر سیلیکون و گریس سیلیکون هر دو به دلیل توانایی خود در مقاومت در محدوده دمایی وسیع بدون شکستگی یا تبخیر شناخته شده‌اند.

عموماً هم خمیر سیلیکون و هم گریس سیلیکون با لاستیک و پلاستیک و فلزات مختلف سازگاری دارند. با این حال، بررسی مشخصات محصول برای سازگاری با مواد خاص مورد استفاده در برنامه شما ضروری است.

توصیه‌های سازنده را برای کاربرد دنبال کنید. به طور معمول، پوشش نازک و یکنواخت توصیه می‌شود. قبل از استفاده از تمیز و خشک بودن سطوح اطمینان حاصل کنید.

بله، گریس سیلیکون به دلیل خاصیت ضد آب بودن، اغلب برای ضد آب کردن اتصالات الکتریکی استفاده می‌شود. این به محافظت در برابر رطوبت و جلوگیری از خوردگی کمک می‌کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *